Kerndoelen Digitale Geletterdheid
Digitale geletterdheid krijgt een vaste plek in het curriculum met de (concept)kerndoelen van SLO. Met dit lesmateriaal kun je daar nu al gericht mee aan de slag. De fragmentenlijsten bieden structuur per kerndoel en helpen je leerlingen vaardig en kritisch te bewegen in een wereld vol media en digitale technologie.

Snel naar een domein
In dit lesmateriaal...
Digitale technologie en media zijn onlosmakelijk verbonden met onze dagelijkse levens. De kinderen van nu zijn ermee opgegroeid, maar dat betekent niet dat zij zich bewust zijn van de werking en invloed van de digitale wereld. De fragmenten in dit lesmateriaal gaan over het hele domein digitale geletterdheid. Namelijk: kennis verwerven over en het leren omgaan met digitale technologie, kritisch en bewust gebruik maken van de mogelijkheden, en het inschatten van de kansen en risico's.
Praktische kennis & vaardigheden

Digitale systemen
Deze fragmenten laten leerlingen ontdekken hoe hardware en software samenwerken, en hoe je dit functioneel kan inzetten. Kennis van digitale systemen is cruciaal om ze te begrijpen en te bouwen. Ontdek samen wat er zich afspeelt in jouw device.

Digitale media en informatie
Hoe beoordeel je online informatie, hoe vormen algoritmes je nieuwsfeed en hoe kan digitale media je mening sturen? Laat leerlingen de kracht van beeld, tekst en geluid ontdekken en laat ze reflecteren op hun eigen vooroordelen.

Data
Data speelt een sleutelrol in onze online privacy en het gebruik van AI, maar is ook een tool voor goed onderzoek doen en optimalisatie. Duik aan de hand van deze fragmenten dieper de wereld van data in.
De gedigitaliseerde wereld

Veiligheid & privacy
Klikken, delen, accepteren... leerlingen bewegen zich razendsnel door apps en platforms, maar staan zelden stil bij wat ze prijsgeven, en aan wie. Deze fragmenten laten zien hoe je bewust keuzes kan maken in een wereld waarin data goud waard is.

Digitale technologie, jezelf en de ander
Hoe beïnvloedt digitale technologie hoe leerlingen zichzelf zien, en hoe ze met anderen omgaan? Deze fragmenten helpen leerlingen onderzoeken welke rol digitale technologie speelt in hun eigen identiteit en hun relaties met anderen.
Ontwerpen & maken

Creëren met de digitale technologie & programmeren
Digitale technologie kan een belangrijk creatief middel voor expressie zijn. Deze fragmenten gaan over het maken van verschillende digitale producten en hoe je computerprogramma's kan gebruiken om problemen op te lossen. Denken in mogelijkheden is het uitgangspunt!
Begrippen in dit lesmateriaal
AI, algoritme, computationele denkstrategieën, content, data, digitale informatievaardigheden, digitaal systeem, filterbubbel, ICT, internet, media, netwerk, privacy, programmeren, sociale media

Vragen & contact
Heb je een vraag? Bekijk alle informatie over de Onderwijs Mediacollectie en hoe je deze in jouw les gebruikt. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op via opschool@beeldengeluid.nl