Boek voor Nederlands, dé aanzet tot meer leesplezier
Lezen, acteren én lesgeven! Steven Stavast, docent Nederlands op De Werkplaats Kindergemeenschap uit Bilthoven, weet zijn drie passies te combineren in Boek voor Nederlands. Samen met zijn goede vriend Bram de Goeij, sloeg Steven de handen ineen om leerlingen een steuntje in de rug te bieden bij het kiezen van een boek. “Lezen is al geen tweede natuur meer voor leerlingen”, vertelt Steven. “Als je dan vijfhonderd ruggen van boeken voor je neus ziet staan, heb je echt geen idee waar je moet beginnen. Daar wil ik de leerlingen bij helpen!”
Stevens idee ontkiemde tijdens de eerste lockdown: “Ik werkte nog maar kort op De Werkplaats Kindergemeenschap en mijn leerlingen moesten een boekopdracht maken. Veel leerlingen hadden nog geen boek uitgezocht, dus ik wilde ze inspiratie geven.” Daarom besloot Steven om video’s te maken. Onder het mom van ‘lezen kan overal’ zijn Steven en zijn vrouw in en rondom het huis gaan filmen. Het ene boek wordt besproken onder een dekbed, de ander op het toilet en zelfs een al dobberend op een bootje. “Ik merkte al snel dat dit aansloeg, een aantal leerlingen koos namelijk de boeken die we bespreken in de video”, vertelt Steven enthousiast. Ook merkte Steven dat het aansloeg bij collega’s: “Het filmpje werd het jaar daarop ook door hen gebruikt!”
Toen de lockdown voorbij was en Steven met zijn klas in de mediatheek stond, merkte hij dat leerlingen het echt lastig vinden om een boek te kiezen. “Vertwijfeld pakte een leerling een boek uit het rek, las de achterkant en dacht ‘oh nee’”, vertelt Steven. “Ze weten gewoon niet waar ze moeten beginnen, dus kiezen ze maar het dunste boekje.” Met zijn vorige video’s in zijn achterhoofd, staken Steven en Bram de koppen bij elkaar hoe ze leerlingen met dit probleem konden helpen. “We startten in een oude, bruine stoel voor een boekenkast, maar dat werd saai. Dus gingen we naar buiten! Ik stapte op mijn motor met een stapeltje boeken achterop en we gingen los”, vertelt Steven. “De video’s moesten uitblinken, leuk zijn voor leerlingen en anders zijn dan al die andere video’s over boeken op het internet. Zo is Boek voor Nederlands ontstaan!”
Steven en Bram gaan als volgt aan de slag. De boeken die ze uitlichten worden eerst uitvoerig besproken. Steven vertelt: “Ik lees een boek en zeg tegen Bram dat het tof is, dan leest hij het ook. Er moet een bepaalde ontwikkeling in een boek plaatsvinden. We kijken of het boek mooi geschreven is, maar checken ook of het aansluit bij de doelgroep. Als we beide enthousiast zijn, gaan we met het boek aan de slag!” Het proces van lezen tot het eindresultaat kost veel tijd. “Meestal schrijf ik een tekst als basis voor het script. Daarna kijken we samen hoe we het op beeld willen hebben en maakt Bram een script. Als dat goed is, pakken we de camera, monteert Bram het materiaal en kan de video online”, vertelt Steven.
Inmiddels staan er acht video’s online. “Smaken en leesniveaus verschillen natuurlijk enorm, daarom willen we proberen om komend jaar zo gevarieerd mogelijke te creëren”, vertelt Steven. “Ons doel is om in 2023 achttien video’s te maken en we willen op TikTok aan de slag. BookTok is namelijk super populair.”
Uiteindelijk willen Steven en Bram dat Boek voor Nederlands een logische plek wordt voor docenten en leerlingen om inspiratie op te doen voor een goed boek. Steven vertelt: “Het lijkt mij heel gaaf als Boek voor Nederlands een soort keurmerk wordt en dat mensen denken ‘als die jongens van Boek voor Nederlands er een video over hebben gemaakt, dan is het sowieso een tof boek’!”
Het belangrijkste doel van Steven is dat leerlingen meer plezier in het lezen krijgen. Het kiezen van het juiste boek is daarin stap één, maar vervolgens is het belangrijk dat ze het enthousiasme voor het boek vasthouden. “Dan stapt echt de docent naar voren”, vertelt Steven. “Door in gesprek te gaan over het boek, kunnen docenten de leerlingen erbij houden.”
Als creatieve en enthousiaste aanzet voor meer leesplezier en kennis over het aanbod van jongerenliteratuur, verdient Boek voor Nederlands dan ook de bijzondere vermelding van de Media en Onderwijsprijs 2022! Heb jij nog een Boek voor Nederlands nodig? Bekijk dan video’s van Steven en Bram op de website van Boek voor Nederlands!
Ook media gebruiken in jouw les?
Speciaal voor het onderwijs (po, vo, mbo, hbo & wo) selecteert Beeld & Geluid relevant video- en audiomateriaal uit haar collectie dat beschikbaar wordt gemaakt voor gebruik in lessen of presentaties. Als docent of leerling heb je gratis exclusieve toegang tot dit materiaal via het mediaplatform Beeld & Geluid op school. Op dit platform staan meer dan 150.000 afleveringen van uiteenlopende radio- en televisieprogramma’s. Van historische beelden tot het journaal van gisteren.