Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Cross Media Café - Metaverse en media

De ontwikkeling van de Metaverse gaat snel. Met name muziek-, sport- en mode-merken zien veel mogelijkheden en zijn daarom al volop aan het experimenteren. Maar wat betekent de Metaverse nu voor de media-industrie?

De ontwikkeling van de Metaverse gaat snel. Met name muziek-, sport- en mode-merken zien veel mogelijkheden en zijn daarom al volop aan het experimenteren. Maar wat betekent de Metaverse nu voor de media-industrie?

Cross Media café - Metaverse en media - 7 juni 2022

De Metaverse wordt gezien als een nieuwe vorm van internet, waarbij er permanente 3D-werelden gecreëerd kunnen worden. In die virtuele werelden kunnen mensen zich begeven om te gamen, elkaar te ontmoeten, optredens te bezoeken en nog veel meer.

Hoewel de Metaverse op dit moment nog grotendeels een belofte is, laten platforms als Fortnite, Roblox en Second Live al langer zien wat er mogelijk is met virtuele werelden. Ook in de relatief nieuwe 3D wereld Decentraland, opgezet als een DAO (Decentralized Autonomous Organization), vinden al optredens en andere activiteiten plaats.

In dit Cross Media Café kijken we samen met een aantal Nederlandse pioniers welke mogelijkheden de Metaverse biedt voor de media-industrie.

Te gast:

  • Karlijn Vogel-Meijer (Head of Industry bij Meta) spreekt over de Metaverse-plannen van Meta en de rol die Nederland hierin kan spelen. In de visie van Meta biedt de Metaverse ons allemaal een 3D-omgeving voor communicatie en commercie, met daarin een belangrijke rol voor VR-brillen. 
  • Jorrit Velzeboer is oprichter van Your Open Metaverse (YOM) en BeemupHet open platform YOM laat professionals hun eigen (hyperrealistische) virtuele werelden, NFT storefronts en ervaringen lanceren op eigen kanalen, met hun eigen community. Beemup bouwt virtuele werelden die mensen via hun telefoon, pc of met een VR-headset als avatar kunnen bezoeken. 
  • Funs Jacobs is Category Lead Gaming bij Media.Monks, o.a. producent van de Song Breakers Award, een muziekshow op het Roblox platform dat 6 miljoen virtuele bezoekers trok. Wat voor nieuwe vormen van online shows kunnen er ontstaan?
  • Jelmar Hagen is de Creative Director van Villain Studios, een van de eerste studio’s die origineel materiaal produceren voor web3 toepassingen. Zij maakten voor MContent in Dubai een documentaire speciaal voor een virtueel theater in MContent’s Cineverse.
  • Nicolaas Westerhof, mede-oprichter van Beyond Sports, over de nieuwe manier om sport te ervaren. Begonnen als VR-tool voor voetbaltrainingen, laat Beyond Sports op allerlei platforms fans nu hele wedstrijden herbeleven.
  • Jan Verwoerd is oprichter van 360Fabriek, gespecialiseerd in het digitaliseren van objecten en omgevingen. De fotorealistische 3D-modellen worden gebruikt voor VR en AR producties en zijn zo bouwstenen voor de metaverse.

Live én online

Het gratis Cross Media Café vindt plaats in de grote zaal van Beeld & Geluid in Hilversum, met na afloop een netwerkborrel. Kan je er niet bij zijn, meld je dan aan voor de online livestream. Je ontvangt dan een dag van te voren een link.

Het Cross Media Café wordt georganiseerd door Beeld & Geluid en Media Perspectives. In deze bijeenkomsten voor mediaprofessionals worden de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.