De waarde van gedeelde data
De culturele en creatieve sector beschikt over een goudmijn aan data: songteksten, boeken, scripts, kijktijd, aantal views en meer. Toch benutten professionals deze data nog onvoldoende. TEMS – the Trusted European Media Data Space – wil dat veranderen door data-uitwisseling makkelijker te maken. Maar hoe benut je gedeelde data waardevol? Tijdens de TEMS Speculative Design Session op 10 september 2025 bij Beeld & Geluid zochten we naar antwoorden.
De culturele en creatieve sector beschikt over een goudmijn aan data: songteksten, boeken, scripts, kijktijd, aantal views en meer. Toch benutten professionals deze data nog onvoldoende. TEMS – the Trusted European Media Data Space – wil dat veranderen door data-uitwisseling makkelijker te maken. Maar hoe benut je gedeelde data waardevol? Tijdens de TEMS Speculative Design Session op 10 september 2025 bij Beeld & Geluid zochten we naar antwoorden.

Steeds meer organisaties binnen de culturele en creatieve sector hebben de ambitie om data-gedreven te werken. Ook bij Beeld & Geluid geloven we dat het delen van data van grote waarde kan zijn voor de sector. We doen dit als onderdeel van het Netwerk Digitaal Erfgoed volgens de richtlijnen uit de Nationale Strategie voor Digitaal Erfgoed. Daarnaast onderzochten we binnen projecten als CCI-thrive project bijvoorbeeld al hoe we data kunnen delen en inzetten, zodat de hele sector hiervan profiteert. Binnen TEMS - the Trusted European Media Data Space organiseren we diverse evenementen zoals workshops en trainingen, waarvan de Speculative Design Session: Cross-pollination with Media Data de eerste was, om kennis over data te delen met diverse stakeholders.
Wat is een data space?
Johan Oomen (Hoofd Onderzoek en Erfgoed bij Beeld & Geluid) trapte de dag af met een introductie. Beeld & Geluid was eerder betrokken bij de ontwikkeling van Europeana – één van de eerste platformen in Europa voor het delen van data – en is momenteel naast TEMS ook betrokken bij andere data space initiatieven zoals DS4CH en ECHOES. Om niet te verzanden in ingewikkelde technische taal, schetste Johan data spaces als een soort gezamenlijke picknick: iedereen brengt iets mee, iedereen profiteert. TEMS richts zich op vier focusgebieden:
- Fact-checking en nieuwsuitwisseling: samenwerking tussen uitgevers, agentschappen en factcheckers.
- Publieks- en advertentieanalyse: data inzetten voor personalisatie en optimalisatie.
- Syndicatie en rechtenbeheer: standaardiseren van metadata om vindbaarheid en rechten-afhandeling te verbeteren.
- Nieuwe, innovatieve formats zoals VR en 3D-data-uitwisseling voor virtuele productie.
Daarna sprak Rajae el Morabet Belhaj (DutchCulture | Creative Europe Desk NL) over de rol van het Creative Europe MEDIA programma, dat innovatie in de audiovisuele sector ondersteunt en organisaties helpt hun publiek te vinden. Creative Europe Desk geeft advies m.b.t. subsidieregelingen en biedt begeleiding bij het doen van een aanvraag.
Inspiratie: wat kan er al?
De sector realiseert zich dankzij deze diverse initiatieven en programma’s al steeds meer dat data de toekomst is, maar hoe ziet die toekomst er precies uit? Dana Coppens (VRT) presenteerde TEMS Trial 8 Market and co-creation place for 3D environments, een TEMS-tool die samenwerking in virtuele productie ondersteunt dankzij de online uitwisseling van 3D content. Haar presentatie werd gevolgd door Maxime Valette (Betaseries) die liet zien hoe AI enorme hoeveelheden content kan indexeren en analyseren, met nieuwe inzichten – zoals waarom sommige media producties een hit zijn en andere minder goed aanslaan – tot gevolg.
Samen speculeren
Na de inspiratie volgde het interactieve gedeelte van de dag. Deelnemers gebruikten empathy maps om mogelijke gebruikers van een data space, en hun pains & gains, in kaart te brengen. Conclusie: de potentie van een gedeelde media data space reikt ver voorbij de mediasector.
In groepen werd vervolgens gewerkt aan concrete uitdagingen en actuele problemen van de deelnemers. Denk aan de documentairemaker die verdwaalt in rechtenkwesties, of een producent die relevante trends in VR wil volgen. Door middel van een Discovery-sjabloon formuleerden teams problemen van diverse gebruikers, mogelijke oplossingen en welke data ervoor nodig is om de problemen aan te pakken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

Van idee naar prototype
Vervolgens bouwden de groepen vijf prototypes van concrete en waardevolle toepassingen van gedeelde data in de media sector:
- VR Aggregator Alligator – een interactieve tool met een VR Trend Timeline, waarin producenten 3D-modellen en best practices kunnen uitwisselen.
- Uri: Bring the fun into funding! – een platform waar kunstenaars hun werk met metadata uploaden en eenvoudig koppelen aan meerdere financieringsmogelijkheden.
- Imbedding – een cloudmodel waarmee gebruikers zelf persona’s creëren voor contentaanbevelingen, los van de grote techbedrijven.
- Cultural Starter App – een app die tweerichtingscommunicatie mogelijk maakt tussen makers en publiek, inclusief cross-sectorale aanbevelingen.
- Beleid & aanbevelingen – een set ideeën om randvoorwaarden en beleid rond data delen toekomstbestendig te maken.
De prototypes lieten zien hoe breed de toepassingen kunnen zijn: van praktische zoektools tot vernieuwende businessmodellen.
Afsluiting
Lucille Verbaere (European Broadcast Union) sloot af met een update over TEMS en hoe de inzichten uit de sessie, waaronder de gemaakte prototypes, bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de data space.
De conclusie? Een gezamenlijke data space opent deuren naar innovatie, samenwerking en nieuwe verhalen. TEMS biedt niet alleen een technische infrastructuur, maar ook een kans om als sector samen sterker te staan. Wil je op de hoogte blijven van de verdere ontwikkeling van TEMS? Volg het project op social media of schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Nieuwsbrief Onderzoek
Wil je op de hoogte blijven van al onze projecten op het gebied van data, schrijf je dan in voor de Nieuwsbrief Onderzoek van Beeld & Geluid.




