Je bevindt je hier:

Onze YouTube highlights van 2017

Video’s op internet spelen een steeds grotere rol in ons kijkgedrag en kunnen daarom dus niet ontbreken in onze collectie! Wij keken naar de trends van het afgelopen jaar én maakte onze eigen top 10 YouTube-video's!

Video’s op internet spelen een steeds grotere rol in ons kijkgedrag en kunnen daarom dus niet ontbreken in onze collectie! Wij keken naar de trends van het afgelopen jaar én maakte onze eigen top 10 YouTube-video's!

Still uit ROAST OF KALVIJN - DISSTRACK, Kalvijn, 2017

Als instituut voor mediacultuur beheert Beeld & Geluid een brede mediacollectie, van geschreven pers, radio en televisie tot games en webvideo. Video’s op internet spelen een steeds grotere rol in ons kijkgedrag en dragen daarmee in steeds grotere mate bij aan de verbreding en intensivering van onze mediaconsumptie.

De belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van webvideo, en dan met name op YouTube, leggen we per jaar vast. Het gaat om zowel de globale trends en ontwikkelingen, als om een selectie bijzondere highlights, trends en niches.

YouTube

De tijd die men op YouTube doorbrengt wordt steeds groter en daarmee verandert de rol en relevantie van de reguliere lineaire televisietijd. Inmiddels bereikt YouTube dagelijks 31 procent van alle Nederlanders

YouTubers zijn enorm populair onder jongeren. Het zijn de nieuwe popsterren en idolen, met eigen Awards (Veed Awards) en allerhande merchandise zoals kleding, schoolagenda’s en een eigen boek/biografie. Populaire vloggers zijn ook erg interessant voor marketingdoeleinden: gezien het enorme bereik van de content ligt de commercie op de loer.

Top 10 webvideo's

Wat zou een jaarafsluiting zijn zonder lijstje? Daarom hebben we, aan de hand van alle highlights en ontwikkelingen van 2017, een YouTube Top 10 gemaakt van 2017. Al deze video's zijn ook in onze collectie te vinden!

  1. The Netherlands welcomes Trump in his own words: In 2017 publiceerde Arjen Lubach deze video naar aanleiding van de "America first"-speech van President Donald Trump. Er ontstonden al snel parodieën uit andere Europese landen, zoals bijvoorbeeld Croatia Second.

Netherlands Second
Thumbnail van Gio's video 'Liefs, Mandy'

2. Uitleg over alles. - Liefs, Mandy #5: Gio weet de aandacht te trekken door een reeks (fake) video's te plaatsen met de noemer "Liefs, Mandy". Achteraf blijken de video's ter promotie van de Kindertelefoon.

Enzo en Dee

3. Het is voorbij - EnzoKnol: Enzo Knol en zijn vriendin kondigen in een video aan dat ze uit elkaar gaan. De video wordt massaal bekeken (3.766.574 keer op 11-12-17) en ook wordt er in de traditionele media veel aandacht aan besteed. Iets meer dan 2 maanden later postten ze deze video waarin ze aangeven dat ze weer bij elkaar zijn.
 

Hans Spekman beantwoordt de meest gestelde vragen over de PvdA

4. PvdA - Hans Spekman beantwoordt "Web's Most Searched Questions" over de PvdA: PvdA-voorzitter Hans Spekman, die een ludiek filmpje over zijn partij maakte dat in het water viel en tot hilariteit leidde.
 

Mark, Sybrand en Geert in een promofilm van het CDA

5. CDA - Jeugdbeelden Mark, Geert en Sybrand in de zomer van 1974: CDA-lijsttrekker Buma probeert opponenten Rutte en Wilders belachelijk te maken in een setting met drie jonge kinderen. Ook dit leidde tot hilariteit en kritiek.
 

De Vloer is lava

6. Rage/Hype: Floor is lava. Roep ‘De vloer is lava’ en men moet binnen vijf seconden met de voetjes van de vloer, zoals hier in Weet UTRECHT dat de VLOER LAVA is? + ENG SUBS. Naast deze hype was 2017 ook het jaar van de fidget spinner en de Gummy vs Real food challenge.
 

NiceNienke

7. Vlogster Nice Nienke is een hit in Brazilië met filmpjes waarin ze Braziliaans-Portugees probeert te spreken, of Brazilianen Nederlands leert. Met filmpjes als TRYING TO SPEAK BRAZILIAN PORTUGESE ♡ heeft ze veel succes. Door haar internationale succes heeft ze inmiddels 2,2 miljoen abonnees eind 2017, grotendeels Brazilianen.
 

NL YouTube voor St. Maarten

8. Nederlandse YouTubers voor Sint Maarten - Geef om jou: naar aanleiding van de Giro 5125-actie voor Sint Maarten besluit een groot aantal populaire YouTubers samen een nummer op te nemen. De opbrengst van dit nummer doneren ze aan Giro 5125. De video behaalde meer dan 800.000 views op YouTube.
 

Roast of Kalvijn

9. ROAST OF KALVIJN - DISSTRACK | Kalvijn: Eind 2017 ontstaat er een golf van disstracks op YouTube. Een disstrack is een muzikaal nummer, meestal rap, waar iemand een ander persoon probeert 'verbaal te verwoesten'. Deze Disstrack is gemaakt naar aanleiding van een roast die Kalvijn kreeg van de jonge Noah. Ook het Jeugdjournaal besteedde veel aandacht aan deze disstrack.
 

10. Humberto Tan op de Vlucht - Jachtseizoen #6: Het succesvolle format van StukTV scoort elke aflevering meer dan een 1,5 miljoen kijkers. Menig televisieprogramma is jaloers op deze cijfers.