Je bevindt je hier:

Immersive Experiences: Fiera del Suono

De archieven van Beeld & Geluid zijn ontzettend rijk aan cultureel erfgoed. Maar hoe kun je dat materiaal nou zo presenteren dat het publiek het echt kan beleven? Via zogenaamde immersive experiences natuurlijk! De afgelopen twee jaar heeft Beeld & Geluid meegedaan aan een onderzoek naar zo'n innovatieve installatie door DROPSTUFF MEDIA, genaamd Fiera del Suono. Ik neem je graag mee voor een kijkje achter de schermen van het ontwerpproces van deze experience.

De archieven van Beeld & Geluid zijn ontzettend rijk aan cultureel erfgoed. Maar hoe kun je dat materiaal nou zo presenteren dat het publiek het echt kan beleven? Via zogenaamde immersive experiences natuurlijk! De afgelopen twee jaar heeft Beeld & Geluid meegedaan aan een onderzoek naar zo'n innovatieve installatie door DROPSTUFF MEDIA, genaamd Fiera del Suono. Ik neem je graag mee voor een kijkje achter de schermen van het ontwerpproces van deze experience.

Mensen lopen door de Fiera del Suono installatie heen

Voordat je kunt beginnen met het ontwerpen en bouwen van een immersive experience, heb je een verhaal nodig dat je wil vertellen. In Fiera del Suono staat de kermis centraal. De kermis was gedurende eeuwen dé plek waar vele kunstvormen zoals live theater en dans voor het eerst voor een breed publiek toegankelijk waren. Ook werden nieuwe technologische uitvindingen zoals fotografie, de stoommachine en elektriciteit hier voor het eerst gepresenteerd. Het is dan ook niet vreemd dat Beeld & Geluid een scala aan audiomateriaal in de collectie heeft met betrekking tot de kermis.

In Fiera del Suono nemen de nieuwste geluidstechnologieën de bezoeker mee op een unieke ontdekkingsreis door het verleden, heden en de toekomst van kunst en innovatie op de kermis. In een gigantische hal wordt de bezoeker begroet door grote kleurrijke abstracte kermisattracties. Een waarzegster - met de stem van de bekende actrice Hetty Heyting! - neemt je vanuit een glazen bol mee op een reis en laat je ervaren hoe de kermis eeuwenlang een broedplaats was van creativiteit en innovatie.

object uit de installatie Fiera del Suono

Bekijk de documentaire van Ard van der Veldt over het ontwerpproces

Ontwerpproces: een kijkje achter de schermen

Tijdens het maken van Fiera del Suono lag de focus op het ontwikkelen van nieuwe manieren om erfgoedcollecties en creatieve verhalen dichter bij een breder publiek te brengen. Audio is daarbij de laatste jaren een steeds prominenter medium en nieuwe technologische vindingen bieden steeds meer mogelijkheden om daarbij gelaagdere en meer ‘onderdompelende’ ervaringen te creëren.

Niet alleen Beeld & Geluid, maar ook het Regionaal Archief Tilburg en particuliere audioverzamelingen leverde geluidsmateriaal voor het project. Daarnaast zijn nieuwe fragmenten ingesproken door acteurs om zo het verleden tot leven te brengen met audio.

Filmmaker Ard van der Veldt legde het hele ontwerpproces twee jaar lang vast en verwerkte dit tot een korte documentaire video. Hierin wordt in het bijzonder ingezoomd op het hele iteratieve ontwerpproces - van ontwerpen, bouwen, presenteren, aanpassen en opnieuw - en krijg je een uniek kijkje achter de schermen op weg naar het eindresultaat van Fiera del Suono. 

Mensen kijken naar een object tijdens de installatie Fiera del Suono

Feedback van bezoekers

Het project is van start gegaan in de LocHal Tilburg tijdens de Tilburgse kermis en is vervolgens in verschillende iteraties gepresenteerd bij BigArt Amsterdam en bij Beeld & Geluid. In maart 2024 is het project gepresenteerd op het toonaangevende SXSW festival in Austin, Texas, USA. Na elk evenement zijn er veranderingen aangebracht naar aanleiding van observaties van de makers en feedback van bezoekers. Zo gaven eerdere bezoekers aan dat de route door de experience te onduidelijk was, waarna er stippen op de grond zijn aangebracht om de bezoeker meer houvast te geven. Daarnaast zijn er extra geuren toegevoegd, is de ruimte waarin de objecten staan verduisterd en zijn lichteffecten toegevoegd om de hele beleving nog sterker te maken.

Tijdens de Dutch Design Week 2024 in Eindhoven is het eindresultaat van Fiera del Suono gepresenteerd in het Koelhuis District.

Fiera del Suono is een project van mediakunst-collectief DROPSTUFF MEDIA in samenwerking met Beeld & Geluid, Stadsmuseum Tilburg en studentengroepen van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg. 

Het project vond plaats in het kader van twee landelijke ontwikkelprogramma’s: ‘Cultuurloket DigitALL’ en ‘Innovatielabs’ van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL. Een essentieel onderdeel is dat het project gedurende twee jaar continu wordt doorontwikkeld in een proces van ontwerpen, presenteren, evalueren en verder ontwikkelen, om zo uiteindelijk tot de best mogelijke experience te komen.