Workshops
Verrijk je kennis met een workshop, masterclass, quiz of hoorcollege op het gebied van desinformatie, satire of medialogica. Deze zijn los te boeken of zijn de perfecte aanvulling op jouw zakelijke evenement.
Desinformatie
De Desinfo Quiz
60 min | 20 - 180 deelnemers | €750,-
‘Desinformatie.’ Je hoort het overal voorbijkomen. Vaak in één adem genoemd met nepnieuws. Maar wat is desinformatie nu eigenlijk? En wat is het verschil tussen desinformatie en nepnieuws? Tijdens deze quiz, waar iedereen een winnaar is, worden de strategieën en technieken ontrafeld die worden ingezet bij het verspreiden van desinformatie. Gefabriceerde content, bedoeld om te misleiden, zodat zoveel mogelijk mensen het weer verder verspreiden. We introduceren de filosofie achter desinformatie en geven je handvatten om desinformatie te doorzien en bestrijden.
Workshop Fake News
120 min | max 30 deelnemers | €750,-
In deze workshop worden deelnemers getraind in het herkennen van desinformatie. Je maakt kennis met de technieken en mechanismen die schuilgaan achter deze wereld door zelf een nepnieuwsbericht te maken én te verspreiden. Wie weet de meeste bezoekers naar de website te lokken?
Voor al ons aanbod rondom het thema desinformatie werken we volgens de methoden en filosofieën van onze partner DROG. Deze zijn gebaseerd op de resistentie- of inoculatietheorie: het idee dat mensen kunnen worden ‘gevaccineerd’ tegen valse informatie door ze een afgezwakte versie van een bericht voor te schotelen. Samen met de Universiteit van Cambridge heeft DROG onderzoek gedaan naar de effectiviteit van deze aanpak. Daaruit bleek dat er een significante verbetering zichtbaar was bij de testpersonen in het herkennen van desinformatie.
Satire
Grens van de Grap
60 min | max 30 deelnemers | €750,-
Deze interactieve sessie geeft inzicht in de rol en het belang van satire ten behoeve van een open en vrije samenleving. Maar wat voor de één grappig is, kan voor de ander kwetsend zijn. Allereerst krijgen de deelnemers een korte introductie over de technieken van satiremakers en -tekenaars, waarna je aan de slag gaat met een eigen satirische meme. Tenslotte bespreken we welke persoonlijke waarden verbonden zijn aan de grens van een grap.
Medialogica
Masterclass Medialogica: Journalistiek en Democratie
60 - 90 min (in overleg) | max 30 deelnemers | €750,-
In Nederland mag iedereen zich journalist noemen, maar aan welke regels moeten onze journalisten zich houden? En moeten journalistieke media aan alle geluiden een podium bieden? In de nieuwe masterclass Medialogica; Journalistiek en Democratie van omroep HUMAN en Beeld & Geluid duiken de deelnemers aan de hand van Medialogica-fragmenten en actuele voorbeelden in de verschillende rollen van journalisten. Daarnaast wordt onderzocht hoe we zelf aan onze informatie komen. Onze hoofden zijn blenders vol feiten, verdraaide informatie en meningen; wat zit er in jouw informatiesmoothie?
Deze masterclass is tot stand gekomen in samenwerking met HUMAN. Het televisieprogramma Medialogica van omroep HUMAN ontrafelt hoe scheve verhoudingen tussen beeld en werkelijkheid tot stand komen.
Hoorcollege
Medialandschap
45 min | 20-180 deelnemers | €750,-
Technologie ontwikkelt zich vanuit noodzaak en behoeftes. Aan de hand van sprekende voorbeelden laten we zien hoe mens en maatschappij sturend zijn in de ontwikkeling van technologie en daarmee media. Kunnen we met onze kennis van de mediaontwikkelingen uit het verleden ook de toekomst van media voorspellen?
Contact
Neem contact met ons op voor het boeken van een workshop.
E: evenementen@beeldengeluid.nl
Hilversum T: 035 677 55 55
Den Haag T: 070 330 7575