

Ketikoti in beeld
Op 1 juli 1863 werd de slavernij bij wet afgeschaft in Suriname en op de Carïbische eilanden. De laatste jaren neemt de aandacht toe voor de herdenking en viering van de afschaffing. Maar dat is niet altijd zo geweest. Hoe zit het met de media aandacht voor Ketikoti?
Later lezen

Historische toespraak
Koning spreekt
Koning Willem-Alexander heeft op 1 juli 2023 excuses aangeboden en vergiffenis gevraagd bij aanvang van het herdenkingsjaar Slavernijverleden. De toespraak van de koning is het hoogtepunt van de herdenking. Premier Rutte bood in 2022 officieel excuses aan voor het slavernijverleden namens de Nederlandse regering.
Op 19 december 2022 bood premier Rutte officieel excuses aan voor het slavernijverleden namens de Nederlandse regering.
Rutte ging in zijn toespraak in op het doorwerken van het verleden in het heden.

NOS Live
In de hedendaagse media is er nu veel meer aandacht voor de afschaffing van de slavernij. In het verleden werd Ketikoti ook wel ook aangeduid als de Dag der Vrijheden of Emancipatiedag. Toch is de NOS pas in 2017 begonnen met het live uitzenden van de herdenking en viering van Ketikoti. In de eerste live-uitzending gaan Yerry Relum en Joy Wielkens met presentatrice Simone Weimans in gesprek.
In de eerste live uitzending zijn Yerry Relum en Joy Wielkens te gast.
Het gaat over het belang van de uitzending en de aandacht die er nu is voor Ketikoti.
Educatie is belangrijk, maar ook dat Ketikoti iedereen aangaat, niet alleen de zwarte gemeenschap of de migranten gemeenschap.
Het is belangrijk om met z'n allen te delen, te herdenken en te vieren. Zeker gezien alle problemen die er nog zijn in de maatschappij.
De inwijding van het nationaal monument slavernijverleden vindt op 1 juli 2002 plaats in aanwezigheid van koningin Beatrix.
Tot frustratie van de nazaten van tot slaafgemaakten gelden strenge veiligheidsmaatregelen.
Aanwezigen reageren ontzet als ze achter de hekken moeten blijven staan. Terwijl alleen genodigden bij het monument mogen komen.
De keuze voor het monument en de plek leverde veel discussies op. Ook waren er zorgen of er niet weer een periode van stilzwijgen aan zou breken bij de overheid.
Nederland speelde een grote rol in de internationale slavenhandel, waarbij tevens het koninklijk huis was betrokken.
Aan het eind van de ceremonie mocht iedereen wel het monument van dichtbij bekijken.

Discussie
Het monument speelt een belangrijke rol bij het zichtbaar maken van het slavernijverleden. De beeldengroep van kunstenaar Erwin de Vries kijkt naar het verleden, heden en de toekomst, met als boodschap ”de vrijheid in het geloof dat we ooit helemaal vrij zullen komen van discriminatie.” Er blijft wel veel discussie ontstaan over de plek en de invulling van de herdenking. Vaak wordt hierover in de media gesproken.
Als je op zoek gaat naar Ketikoti in ons archief dan komt er een Polygoonjournaal uit 1953 naar boven.
Hierin blijkt duidelijk dat de herdenking en viering vooral in beeld wordt gebracht als exclusief voor de Surinaamse Nederlanders.
Het gaat niet over de achtergrond en de betekenis van de getoonde rituelen.
Er wordt benadrukt dat de Surinamers ver van hun geboortegrond de Emancipatiedag vieren in aanwezigheid van de Amsterdamse burgemeester.
In het Polygoon journaal van 1960 komt naar voren dat Suriname voor het eerst haar eigen nationale dag viert: de Dag der Vrijheden.
In de toespraak van minister-president Emanuels wordt duidelijk dat het een belangrijke dag is voor alle bevolkingsgroepen van Suriname, ongeacht kleur, ras of geloof.
De vrijheid wordt door iedereen gevierd. Er is ook een optocht van de diverse bevolkingsgroepen van Suriname.
De VARA pakt het in 1963 anders aan dan het Polygoon journaal.
In de uitzending, 100 jaar afschaffing van de slavernij, komen nazaten van tot slaaf gemaakten aan het woord,
waardoor hun perspectief niet ontbreekt, maar juist duidelijk aanwezig is.
Daaruit blijkt ook wel hoe kort geleden de slavernij nog maar is afgeschaft als mensen vertellen over wie ze als tot slaaf gemaakten kennen.
In het Polygoon journaal uit hetzelfde jaar, wordt helemaal geen aandacht besteed aan de rol van Nederland in de slavernij.
De viering van Ketikoti in Suriname wordt op zo’n manier in beeld gebracht, dat het uit een heel ander land lijkt te komen.
Terwijl er wel mensen in het journaal voorkomen die de slavernijtijd nog hebben meegemaakt.
Suriname is op dat moment ook nog onderdeel van het Koninkrijk Nederland.
In de jaren zeventig is er in het NOS journaal wat te zien van Ketikoti in een item over Surinamers in de Bijlmer.
Zo zijn er beelden van de herdenking en viering in 1975 in flatgebouw De Gliphoeve in Amsterdam Zuidoost.
Er wordt uitleg gegeven over Ketikoti en er worden beelden getoond van dansende mensen.
Ook hier gaat het vooral om een herdenking die vooral Surinaamse Nederlanders aan lijkt te gaan.
In de jaren negentig is er nog steeds sprake van een afstandelijke houding richting het slavernijverleden en de rol van Nederland daarin.
Vanuit de politiek en het witte gedeelte van de Nederlandse bevolking is er in de jaren negentig geen tot weinig aandacht voor het slavernijverleden.
Strijd voor Nationaal Monument
In de jaren 90 is er ook een groep mensen die wel al oproept om te komen tot een nationaal monument slavernijverleden. Activist en voorzitter van de stichting Eer- en herstel zoekt regelmatig de media aandacht op. In 1997 schuift hij aan in het programma Spijkers bij Jack Spijkerman om aandacht te vragen voor een nationaal monument slavernijverleden.
In 'Spijkers' legt Roy Kaikusi Groenberg uit waarom een monument zo belangrijk is.
Het gaat niet alleen om de successen die we in het verleden hebben behaald, maar ook om wat het heeft gekost.
Daarnaast onderstreept hij dat het om een gedeelde geschiedenis gaat van alle Nederlanders.
Met de komst van het Nationaal Monument Slavernijverleden in 2002 ontstaat er een nieuwe dynamiek.
De opname van het slavernijverleden in de Canon van Nederland in 2006 zorgt ervoor dat er meer aandacht komt in het onderwijs en de wetenschap.
Tegelijkertijd besteden steeds meer programma’s op televisie aandacht aan het slavernijverleden. Van programma’s voor de jeugd tot en met volwassenen.
Voorbeelden hiervan zijn programma's als Histioclips, De Slavernij Junior, De Slavernij Voorbij en Van Bahia tot Brooklyn.
Ophef over jeugdserie
Kritiek komt er ook. Bij de jeugdserie Kofi's Tori van de EO gaat het mis. Op social media worden losse fragmenten geplaatst zonder context. Volgens critici wordt de slavernij te luchtig voorgesteld. In deze online jeugdserie deelt Kofi, een 14-jarige tot slaaf gemaakte tiener, vloggend zijn verhaal. Over het leven op de plantage, zijn plantagehouder, de verkoop van zijn broer, verliefd worden en zijn uiteindelijke vluchtpoging. De poging om een nieuwe generatie kennis te laten maken met het slavernijverleden is door deze serie waarschijnlijk niet gelukt. Op Zapp.nl en YouTube is de hele serie nog wel te zien.
Reactie van de EO

De excuses van de makers van de EO jeugdserie Kofi's Tori.
Gids voor iedereen

In 2023 komt (lifestyle) journalist Janice Deul met haar boek Keti Koti, een gids voor iedereen. Tot haar verbazing zijn er nog niet eerder boeken geschreven over Ketikoti. De algemene kennis over de viering en herdenking van het afschaffen van de slavernij schiet tekort bij veel mensen. Janice vertelt ons over waarom ze het boek heeft geschreven en wat ze vindt van de media aandacht voor Ketikoti.
Janice noemt het al winst dat de media iets laten zien, omdat het ook heel lang anders is geweest.
De media kunnen ook dieper op de materie induiken, op andere manieren verhalen vertellen en zich richten op verschillende podia en doelgroepen.
Verder is het belangrijk dat het verhaal ook verteld wordt door nazaten, vanuit alle gemeenschappen die bij dit verhaal betrokken zijn.
Zowel voor als achter de camera, maar ook de mensen die over inhoud en budgetten gaan, dit moeten in eerste instantie de nazaten zijn, aldus Janice Deul.
Wat ontbreekt er?
Tijdens de research voor dit verhaal komt naar boven dat er weinig beeldmateriaal is van de Ketikoti herdenkingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Ook de Bigi Spikri, de feestelijke parade die voorafgaand aan de herdenking wordt gevierd, is afwezig. Hebben we het materiaal niet? Of zou het komen omdat het begrip 'Bigi Spikri' helemaal niet is opgenomen in de zoektermen? Hoe dan ook, het is iets om uit te zoeken opdat het beeldmateriaal van het verleden maar ook heden beschikbaar te maken en houden voor toekomstige generaties.
De beelden uit het archief laten zien dat het slavernijverleden in Suriname en het Caribisch Nederland niet zichtbaar was in de media van vroeger. Met de aandacht van nu in de media is er ruimte voor deze geschiedenis en de verschillende perspectieven. De media vormen een brug met het verleden en brengen het tot leven. Door aandacht te besteden aan het verleden kan er in het heden bewustwording, erkenning en verbinding ontstaan, zodat de gezamenlijke geschiedenis een plek krijgt voor iedereen in Nederland.
Meer weten over Ketikoti in de media bekijk ook het collectieverhaal van conservator Jop Euwijk te vinden in de bronnenlijst.
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook

REMIX
Wat kunnen makers met beelden, foto’s, geluiden en data uit een archief? Tijdens REMIX vertellen we film- en kunstacademiestudenten en geïnteresseerde kunstenaars hoe zij materiaal uit archieven kunnen gebruiken in hun artistieke praktijk. Nu en in de toekomst. REMIX bestaat uit inspirerende artist talks, informatieve workshops en een showcase. De sprekers zijn kunstenaars en filmmakers die op een eigen manier erfgoed en archiefmateriaal verwerken in hun eigen kunstpraktijk.