jonge vrouw met VR-bril
jonge vrouw met VR-bril

De wereld door de lens; hoe bril en media verbonden zijn

Later lezen

Je emailadres wordt eenmalig gebruikt om de link naar het verhaal te sturen. Je adres wordt niet opgeslagen.

grote doorzichtige bril met snoer

Vision Pro

Gaat iedereen hierdoor aan de mediabril?

Sinds begin 2024 is de Apple Vision Pro bril verkrijgbaar in de Verenigde Staten. In Nederland naar verwachting in 2025. Volgens Apple topman Tim Cook staan we aan het begin van een . Met de Vision Pro bril betreden we de tijd van ruimtelijk computeren, zoals Cook uitlegt in de video.

Afbeelding: Apple Vision Pro bril, 5 juni 2023. Bron: Apple.com

Je wordt niet langer gehinderd door een display. Je omgeving wordt als een schildersdoek, waar je onbeperkt op kunt werken met je apps die je kan vergroten en verkleinen, zoals jij ze wil hebben.

Leg je foto's en video's vast en beleef je herinneringen op een compleet nieuwe manier.

Bekijk je films, series, sportprogramma's op een gigantisch scherm en dompel je onder in games, omgeven door speciale audio.

Kom in contact met mensen alsof je in dezelfde ruimte bent.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden waarmee de Vision Pro digitale content vermengt met de omgeving

Fragment: One more thing, Upload VR, 06-06-2023. Bron: YouTube
geslepen glas steen

Van Beryl tot bril

Oorspronkelijk was de bril bedoeld om het menselijk zicht te verbeteren. De Arabische arts en wiskundige Aboe Ali al-Hazin ibn al Haitham (965-1039) ontdekte de breking van licht in glas. In een boek over optiek beschreef hij dat met behulp van halve glazen bollen het menselijk zicht daadwerkelijk gecorrigeerd kon worden. De Arabische arts maakte zijn hulpmiddel van Beryl, een doorzichtige halfedelsteen. Vermoedelijk is het Nederlandse woord ‘bril’ afgeleid van de naam van deze steen. 

 

Afbeelding: Nimrud lens uit British Museum, 14 februari 2011. Fotograaf Geni. Bron: Wikimedia
bril van ijzer

Het montuur is er

In eerste instantie was de bril alleen beschikbaar voor de elite en werd het gezien als een statussymbool. Rariteiten als het , de en het   (dat nog zelf vastgehouden moest worden) werden door de eeuwen heen bedacht en gedragen. Toen de Engelse opticien Edward Scarlett in 1730 het montuur met poten op of achter het oor ontwierp, bleven de monocle en de knijpbril nog jarenlang populair. Uiteindelijk is het ontwerp van Scarlett het meest praktisch gebleken en tot op de dag van vandaag in gebruik.

Afbeelding: Edward Scarlett bril, 2024. Bron: Worthpoint.com
advertentie met bril

Massamedia massabril

Met de opkomst van de gedrukte media, zoals kranten, spotprenten, tijdschriften en boeken, nam de vraag naar brillen ook toe. Door de industriële revolutie kwam ook de massaproductie op gang van zowel monturen als lenzen waardoor het voor werkende mannen en vrouwen veel eenvoudiger werd om de nodige oogcorrectie te krijgen, tegen een lagere prijs. De bril als massaproduct. Om auto te rijden, was het in de begintijd ook om een bril te dragen. In de media verschenen advertenties voor de bril en er werden speciale posters gemaakt. 

Afbeelding: Advertentie voor Ocularscope uit 1930. Bron: Pinterest.com
stereokijker met plaatje

Stereokijker

In eerste instantie worden brillen gemaakt om mensen beter zicht te geven of te beschermen tegen de weerselementen. Waar kunstenaars, maar ook uitvinders al tijden mee bezig zijn, is het zoeken naar ideeën en technieken om de scheiding tussen kunst en realiteit te doorbreken.

In de negentiende eeuw komt de stereokijker op de markt. Het nieuwe massamedium en de fotografische industrie zorgde voor een ware stortvloed van beeldmateriaal in zwart-wit of kleur of zelfs met aparte licht effecten.  Vooral geografisch materiaal was populair, maar ook technologie, vrouwelijk schoon en wetenschap waren goed vertegenwoordigd met treinen en bruggen of de maan. In het programma Tussen Kunst & Kitsch wordt de stereokijker besproken.

Afbeelding: Stereokijker, museum Rotterdam. Bron: Wikimedia

Een leuk optisch grapje. Dit is een stereokijker uit de negentiende eeuw.

Het bestaat uit een dubbele foto die gemaakt is met een speciale camera. De lenzen van de camera zaten op enige afstand van elkaar.

Dat geeft een stereo effect als je daar doorheen kijkt. Dat werkt uitstekend zelfs nu nog.

En dan schuift dat sleetje met de foto, en daar kan je het mee scherp stellen. Ja, je ziet dan stereo.

Fragment: Tussen Kunst & Kitsch, 1 november 1986, AVRO. Bron: collectie Beeld & Geluid
zwart wit foto met cast van film

De eerste 3D film en bril

Door de opkomst van de filmindustrie, verliest de stereokijker haar populariteit. De ontwikkelingen gaan hard en de eerste commerciële 3D film wordt al in 1922 gemaakt. De 3D film, , draait in een bioscoop in Los Angeles, de gehele film is helaas verloren gegaan. In de jaren die daarop volgen worden er verschillende pogingen gedaan om 3D films uit te brengen. Tot een succes leidt dat niet, het publiek moet erg wennen aan de speciale brillen die ze moeten dragen tijdens het bekijken van de films. 

Afbeelding: Cast van de film Power of love, 1922. Bron: Wikipedia.com
actrice joan crawford verlaat kleedkamer met zonnebril

Zonnebrillen worden een hit

Wat wel een succes wordt zijn zonnebrillen. In de Verenigde Staten begon plastic fabrikant Sam Foster vanaf 1929 namelijk met de massaproductie van zonnebrillen. Hij maakte deze van celluloid, een goedkoop materiaal. Hierdoor waren zijn brillen zo voordelig dat vrijwel iedereen ze kon veroorloven. Acteurs en actrices zoals Joan Crawford, in Hollywoodfilms omarmen al snel de brillen, die ze de mogelijkheid bieden om meer incognito te zijn, maar juist ook om te verhullen dat ze vaak met rode ogen rondlopen door de sterke studiobelichting. 

Afbeelding: Joan Crawford jaren 30. Bron: artdecoblog.blogspot.com
Tekst: Early (silent) movie make up., 17 februari 2013. Bron: cosmeticsandskin.com

Studio belichting

studio belichting

De studiolampen hangen en staan heel dicht bij de acteurs op de filmset met ongefilterde ultraviolete lichtstraling. Door de straling hadden veel acteurs last van barstende hoofdpijn en kregen ze rode ogen. Een van de remedies tegen de rode ogen was het dragen van een bril met amberkleurige glazen gedurende een aantal dagen. 

Afbeelding: Studiobelichting in 1914. Bron: cosmeticsandskin.com
reclame voor zonnebrillen

Trendy en uv filter

Vanaf de jaren dertig verschijnen er ook steeds meer films waarin sterren te zien zijn met zonnebrillen. In 1936 worden zonnebrillen ontwikkeld die UV-licht filterden door Edwin H. Land, oprichter van de Polaroid Corporation. Omdat de zonnebril destijds al een mode item was geworden, had hij deze brillen met aanvullende bescherming ook in een trendy jasje gestoken.

Afbeelding: Advertentie voor zonnebrillen. Bron: itsbeyondmycontrol.com
vrouw op podium in rode jurk

3D is terug

Bioscopen hadden in de jaren vijftig steeds meer last van de populariteit van de televsie. De kaartverkoop daalde. De filmstudio’s moesten iets bedenken waardoor films aantrekkelijk bleven en doken opnieuw op de 3D technologie. Het filmpubliek moest een kartonnen bril dragen met grijze gepolariseerde glazen, niet zo heel anders dan nu. 

Een van de bekendste uit deze periode is de musical Kiss Me Kate (1953). De hype was echter maar van korte duur. De technologie die gebruikt werd, ging vaak kapot, waardoor het publiek een wazig beeld te zien kreeg en veel mensen hadden hierdoor last van hoofdpijn. 

Afbeelding: Filmposter Kiss me Kate, 1953. Bron: Imdb.com

Om de 3D films in de jaren vijftig te zien, droeg het publiek kartonnen brillen. Hierdoor leken de acties in de film van het scherm te springen.

Het publiek vond de brillen in werkelijkheid onhandig en dat de 3D films maar wazig te zien waren.

Veel 3D films uit die tijd zijn kwalitatief niet erg goed. Er zijn er maar een paar die nu nog de moeite waard zijn.

Fragment: Widescreen and 3D, 29-04-2018, Film Studies Fundamentals. Bron: YouTube
vrouw met sensorama machine

De Sensorama

Toch bleef het ontwikkelen van een virtuele werkelijkheid mensen bezighouden. In 1962 kwam Morton Heilig met de Sensorama. Heilig had hierbij de visie om alle zintuigen van de gebruiker te prikkelen. Hierdoor kreeg de gebruiker echt het idee zich in een andere wereld te bevinden. Het apparaat was in feite een grote kijkdoos. 
De Sensorama was zijn tijd ver vooruit met stereo geluid, een breedbeeldscherm, bewegende stoel en het verspreiden van geuren.

 

Afbeelding: Sensorama machine, 4 januari 2005. Bron: Wemakemoneynotart.com

De Sensorama simuleerde geluiden en geuren van de stad New York , waaronder de uitlaat van een bus.

Het apparaat bevatte 6 verschillende film ervaringen. Enkele daarvan waren buikdansen, duinbuggy, helicopter, een date met Sabina en ik ben een coca cola fles.

Helaas lukte het uitvinder Heilig niet om voldoende geld bij elkaar te krijgen om van de Sensorama een groot succes te maken. Hierdoor stopte de ontwikkeling.

Fragment: The Sensorama, Unsung History, 14 januari 2021. Bron: YouTube
televisie met 3d voetballer

3D TV komt eraan

Het duurde tot 2009, voordat het publiek weer en masse de 3D bril opzette in de bioscoop. In dat jaar bracht regisseur James Cameron de film Avatar uit. De technologie die werd gebruikt in deze sciencefiction film was zo ver verwijderd van wat het publiek eerder had gezien, dat de film een grote hit werd en een enorm kassucces. Andere studio’s wilden ook een deel van deze vetpot, en begonnen in een enorm tempo films 3D te produceren. 
Een doorbraak voor 3D televisies leek eraan te komen, genoeg reden voor het consumentenprogramma Kassa om te kijken wat de effecten zijn van 3D op jonge kinderen.

Afbeelding: Advertentie 3D televisie. 10 maart 2011. Bron: Philips.nl

3D is geen bevlieging. De eerste televisies en computers waarop je 3D kan bekijken zonder bril zijn deze week gepresenteerd.

Niet iedereen is blij met de 3D hype.

Wetenschappers die onderzoek doen naar 3D en de hersenen zijn bezorgd.

Volgens hen kan het kijken naar 3D beelden bij kinderen schadelijk zijn.

Wat er kan gebeuren is dat ene oog het andere oog gaat domineren.

Kinderen krijgen dan een lui oog.

Je kan dan wel goed zien, maar kinderen kunnen functioneel wat de hersenen betreft, zelfs aan een oog blind worden.

Fragment: Kassa, 03 september 2011, VARA. Bron: collectie Beeld & Geluid
vrouw met Google glass bril op

Google Glass

Google wil dat mensen niet alleen een bril opzetten in de bioscoop, maar juist ook in het dagelijks leven. De techgigant brengt de Google Glass in 2014 op de markt,  een draagbare computer in de vorm van een bril. Glass werd ontwikkeld door het Google X Lab in de VS. Google Glass geeft informatie weer zoals op een smartphone, maar dan handsfree. Een gebruiker kan het toestel bedienen met zijn stem of een touchpad aan de zijkant van het toestel. Trendwatcher Vincent Everts geeft zijn eerste reactie aan Pownews.

Afbeelding: Google Glass, 2014. Bron: Wikipedia.com
Google Glass is sinds vandaag in de Verenigde Staten te koop. De prijs bedraagt 1500 dollar voor de webcam bril. In Nederland is de bril nog niet te koop, maar deze trendwatcher heeft de Google Glass al weten te bemachtigen. Wordt deze bril een hit? Voor iedereen die met zijn handen werkt is deze Google Glass geweldig. Best een dure bril, niet bang dat de bril gestolen wordt? Ik ben niet bang voor diefstal. Ik film jou nu. Normaal vraag ik toestemming. Ik geef Google Glass de opdracht om de dichstbijzijnde bioscoop op te zoeken. Google Glass rmoet nog aan mijn stem wennen en het beeld moet helderder. Ik verwacht dat over een jaar deze bril 495 euro kost. Het is niet echt een modieuze bril blijft dat zo? Dit is nog het geeky exemplaar, maar dat vind ik niet helemaal niet erg.
Fragment: Pownews, 15 april 2014, Powned. Bron: collectie Beeld & Geluid

Commotie om Google Glass

Uiteindelijk is deze Google glass niet in Nederland beschikbaar gekomen. De bril werd al snel van de markt gehaald. De is de geschiedenis ingegaan als een grote mislukking. 
Daarnaast zorgde de Google Glass voor een hoop ethische discussies. Gebruikers kunnen namelijk openbaar filmen zonder dat omstanders dat doorhebben. In een tijd waarin slimme producten opkomend waren en privacy steeds belangrijker werd, ontstond hierdoor een hoop commotie. Zoals ook blijkt uit het item in het NOS journaal over het hacken van de Google Glass bril. 
 

Nederlandse computer experts hebben een manier gevonden om de Google Glass te hacken.

Ze kunnen zo filmpjes en foto's maken zonder dat de eigenaar dat in de gaten heeft.

Een hacker kan kwaadaardige software op de Google Glass installeren.

De software stuurt foto's en video's door naar de hacker.

Er is geen enkele vorm van beveiliging die dit tegenhoudt.

Het onderzoek heeft aangetoond dat het mogelijk is om de bril op over te nemen op afstand en dan mee te kijken met de Google Glass.

Zonder dat de gebruiker hier iets van merkt.

Fragment: NOS Journaal, 26 juni 2014, NOS. Bron: collectie Beeld & Geluid
hololens bril

Hololens

Terwijl Google de mist in ging met Glass kwam Microsoft in 2016 met de HoloLens. De bril moest de kloof tussen de digitale en de analoge wereld deels overbruggen, onder andere door het mogelijk te maken digitale 3D modellen in de reële ruimte af te beelden. Hiertoe wordt de illusie gewekt dat de digitale modellen zich effectief op een bepaalde afstand van de gebruiker bevinden. De Hololens wordt vooral gebruikt door het onderwijs, de medische wereld en in de industriële sector. In De Wereld Draait Door bespreekt Alexander Klöpping wat de Magic Leap is.

Aflbeelding: Hololens, 2016. Bron: researchgate.net

Alexander Klöpping vertelt over de Oculus Rift. Deze bril heeft Matthijs een keer op gehad tijdens een uitzending.

De Oculus Rift was een virtual reality bril.

Daarna kwam de Microsoft bril, waarin je een laag over de werkelijkheid heen kreeg.

Vervolgens vertelt hij over de werking van de Magic Leap.

Uit patent gegevens blijkt het te gaan om een bril zonder glas.

Deze bril gaat weer een stap verder met een projectie over de echte wereld heen.

Wat echt is en wat niet is moeilijk uit elkaar te houden.

Google en een groot filmfonds hebben hier 500 miljoen ingestoken.

Hoe het er echt uit gaat zien, weten we nog niet. Maar ik verwacht er veel van.

Fragment: De Wereld Draait Door, 12 februari 2015, VARA. Bron: collectie Beeld & Geluid
vrouw met vr bril en handbewegingen op onzichtbaar scherm

De Metaverse

Een ontwikkeling waar volgens Mark Zuckerberg geen ontkomen aan is, is de opkomst van de metaverse.  "Metaverse" is niet iets wat een bedrijf bouwt. "Het is het volgende hoofdstuk van het hele internet." Niet voor niets veranderde hij de naam van zijn bedrijf in Meta en nam hij het bedrijf Oculus VR over in 2014 voor 2 miljard dollar. Een goede uitleg over de Metaverse volgt in deze video:

Aflbeelding: VR bril. Bron: inct.nl

De virtuele wereld biedt veel mogelijkheden om je onder te dompelen in verschillende ervaringen.

Hiervoor is veel technologie nodig, zoals kunstmatige intelligentie.

Maar ook virtuele werkelijkheid, 5G en 6G netwerken, de cloud en blockchain mogelijkheden.

Al deze zaken bij elkaar zorgen voor een veel immersievere wereld. Waarin je als gebruiker helemaal ondergedompeld wordt als het ware.

Of zoals Mark Zuckerberg zegt, de naam van mijn bedrijf is Meta.

Fragment: The Metaverse explained, 25 juli 2023, Business Insider. Bron: YouTube
apple_vision_pro_bril

Vision Pro verkoop valt tegen

Uit de laatste berichtgeving van juli 2024 blijkt dat de Vision Pro bril helemaal niet zo goed aanslaat. Apple verlaagt de productie. Naar verwachting komt de bril in 2025 beschikbaar in Nederland. Het techbedrijf verwacht dit jaar niet meer dan 400.000 headsets te verkopen. De hoge verkoopprijs van 3499 dollar maakt het ook niet gelijk een product voor de massa.  In julii is wel bekend geworden dat Apple in 2025 ook met een goedkopere versie komt. Deze versie gaat waarschijnlijk rond de 1500 euro kosten en moet ervoor zorgen dat de bril uiteindelijk wel door gaat breken bij het grote publiek. 

Afbeelding Apple Vision, 7 juni 2023.. Bron: Harddrive.net

Niemand weet hoe snel de ontwikkelingen gaan. Een paar jaar geleden waren mensen nog niet bereid om de Google Glass te omarmen. Er kwam vooral ook kritiek vanwege zorgen over privacy schendingen. Als de geschiedenis ons iets heeft geleerd, is het wel dat de toekomst niet te voorspellen is, wellicht is wat we nu nog als sciencefiction zien, straks toch werkelijkheid geworden. Welke bril zet jij dan op?

Bekijk bronnenlijst

Gerelateerde verhalen

Bekijk alle verhalen