

De complexe helden van nu
Ze zijn egoïstisch, laf, maken dubieuze keuzes en zijn toch ontzettend geliefd onder het publiek; de antihelden. Hoe worden zij gepresenteerd in Nederlandse dramaseries en speelfilms? En hoe beïnvloeden deze antihelden de maatschappelijke perceptie van goed versus kwaad?
Later lezen
Goed versus kwaad
Eén van de oudste en meest universele thema’s in verhalen is goed versus kwaad. Traditioneel gezien heeft de hoofdpersoon vaak goede bedoelingen, terwijl de antagonist hem in de weg zit. Hoofdpersonen kunnen overeenkomende eigenschappen met elkaar hebben wat ze tot een bepaald maakt. Eén van deze archetypen is de ‘held’. Deze staat bekend om zijn moed, nobele kwaliteiten, rechtvaardig karakter en daden. Zijn tegenstander is kwaadwillig en zelfzuchtig.
De avonturenserie Floris uit 1969 is een voorbeeld van een verhaal met een duidelijke verdeling tussen goed en kwaad.
Floris van Rosemondt is een edelman die samen met zijn rechterhand fakir Sindala en de Bourgondiërs strijdt tegen Karel van Gelre.
Hij is een klassieke held, omdat hij moedig, rechtvaardig en een begaafd zwaardvechter en paardrijder is.
Er is geen twijfel over mogelijk: Floris en zijn handlangers staan voor wat goed is en strijden voor vrijheid.
Zijn vijanden: Karel van Gelre, het huurlingenleger van Maarten van Rossem en Lange Pier, zijn de slechteriken in het verhaal.
Snuf en Snuitje zijn het humoristische bandieten duo uit 'Pipo de Clown' en duidelijk de slechteriken in het verhaal.
Ze zitten Pipo en zijn vrienden vaak in de weg en worden geleid door eigenbelang en hebzucht.
Waar Pipo moed toont en opkomt voor anderen, zullen Snuf en Snuitje niet voor het grotere goed kiezen.
Hun verlangen naar pracht en praal is zelfs zo groot dat ze zichzelf ook regelmatig in de problemen werken.
Held of Schurk?
Maar wat als een held niet altijd rechtvaardig is? Wat als hij hebzuchtig kan zijn? Lambik uit Suske en Wiske is een hoofdpersonage dat zowel heldhaftige als zelfzuchtige momenten kent. Zijn hart is groot, maar zijn nobele kwaliteiten zijn niet altijd aanwezig. Dit maakt hem juist herkenbaar en geliefd onder de lezers. Lambik is een antiheld.
Antihelden
Het woord antihero wordt in de literatuur voor de eerste keer in 1714 gebruikt. Dit type hoofdpersonage verschilt van een klassieke held, omdat hij zowel goede als slechte eigenschappen bezit. Zo missen antihelden kwaliteiten, zoals idealisme en moraliteit, of zijn ze laf of gemakzuchtig, ondanks dat ze wel de beste bedoelingen kunnen hebben. Ze kunnen ook juist goede dingen doen, maar vanuit egoïstische redenen.
Jaap Kooiman, gespeeld door Gerard Cox, uit de serie ‘Toen was geluk heel gewoon’ kent veel zwakke eigenschappen.
Zijn belangrijkste doel in het leven is promotie maken, wat door zijn onkunde telkens weer mislukt.
Hij is een conservatieve man die wil dat alles bij het oude blijft. Daarom ligt hij vaak dwars.
Jaap is niet de altijd positieve, goedgezinde hoofdpersoon. Hij is soms wat cynisch en pessimistisch.
Dit maakt zijn karakter juist realistisch en herkenbaar.
Doordat hij toch af en toe ook kwetsbaarheid toont, leeft het publiek met hem mee ondanks zijn gebreken.

Begrepen lafheid
In het boek en de gelijknamige film ontbreekt het David vaak aan moed en kiest hij voor eigenbelang. Ondanks dat hij niet volledig binnen één van de heldenrollen valt, zijn dit wel kenmerken die passen bij een antiheld. Als lezer vraag je jezelf af wat moreel juist is en wat je zelf zou doen. Carry Slee laat in haar boeken zien dat niet alles zwart-wit is.
Morele grenzen verleggen
Een genre dat de grenzen tussen moreel juist en onaanvaardbaar nog meer opzoekt, is misdaad. In dit genre was het voorheen makkelijk om het goede van het kwade te onderscheiden. Tegenwoordig kent het echter vaak een genuanceerder conflict, waarbij de grenzen tussen goed en kwaad vervagen. Carmen, gespeeld door Monique Hendrickx, uit is één van de duidelijkste antihelden op de Nederlandse televisie van de laatste jaren. Ze begint als zorgzame moeder, maar komt al snel terecht in het criminele leven waar ze zich transformeert in een moreel complex persoon.
Carmen heeft moeite om haar moederschap en haar criminele leven te combineren. De twee werelden raken steeds meer in elkaar verstrikt.
Haar grootste drijfveer is het beschermen van haar dierbaren, maar ook die raken door haar keuzes steeds meer betrokken.
Haar motivatie, bedenkelijke keuzes, acties en de gevolgen zetten de kijker tot nadenken.
“Mensen moeten zich met haar kunnen identificeren. Ze roept zowel afschuw als bewondering op,” zegt eindredacteur drama KRO Brigitte Baake.

"Vreemd genoeg blijven mensen vinden dat ik een goede moeder ben. Waarschijnlijk omdat mijn gevecht herkenbaar is."
Carmen’s criminele gedragingen; het handelen in drugs, het vermoorden van mensen uit zelfbescherming en wraak, maken haar niet minder populair onder het publiek.
Begrijp je Carmen haar redenen?
Een ander personage dat zich steeds meer in de criminaliteit bevindt, is hoofd van de belastingdienst Hugo.
Hugo raakt verstrikt in de criminele wereld wanneer hij ex-gevangene Marius helpt zijn geld terug te krijgen.
Hij maakt daarbij bedenkelijke keuzes. Zo schiet hij crimineel Wally neer uit paniek.
In eerste instantie wil hij naar de politie, maar Marius raadt dit af.
Wanneer hij Hugo herinnert aan zijn promotie, kiest Hugo er vervolgens voor om hem te begraven uit zelfbescherming.

Klassieke helden in de echte wereld
Fictieve antihelden roepen de vraag op of er überhaupt zoiets bestaat als een klassieke held in de echte wereld. Of komt deze toch echt alleen voor in fictie? Immers zijn toch alle mensen complex gelaagd? Neem bijvoorbeeld de Nederlandse volkshelden, zoals Willem van Oranje en Michiel de Ruyter. Is deze benoeming wel terecht, of waren ook zij eerder antihelden?
Goede intentie
De verhalen met antihelden omzeilen het thema goed versus kwaad dus niet, maar geven er een andere, hedendaagse lading aan. De traditionele kijk verschuift en de menselijke complexiteit wordt in deze karakters weerspiegeld. Ze kunnen alsnog als “goed” beschouwd worden ondanks de “slechte” keuzes die ze soms maken. De motivatie en intentie lijken hierbij een belangrijke rol te spelen. Het bepaalt of de kijker herkenning en sympathie voor het karakter voelt of niet.
Verlies van sympathie
In Alles is nog steeds zoals het zou moeten zijn, worstelt Iris met de bijkomstigheden van een samengesteld gezin en de partner van haar ex. Voor meerderen een herkenbare situatie. Toch hebben veel kijkers weinig sympathie voor haar impulsieve acties. Ze wordt gezien als kinderachtig en verbitterd. Ondanks dat haar acties niet illegaal zijn, zoals die van Carmen, lijkt haar motivatie geheel zelfzuchtig waardoor het moeilijker is om met haar te identificeren.
"Ons land kent een tekort aan films met antihelden; het draait vooral om helden en blijft tamelijk braaf."
Ondanks de populariteit van de fictieve antihelden is de lijst in Nederland anno 2025 nog een stuk korter en minder gevarieerd dan in het buitenland. Lambik, Donald Duck, Shrek, kapitein Jack Sparrow, detective Sherlock Holmes, Walter White, professor Snape, maffialid Tony Soprano, Deadpool, zijn een paar van de lange lijst gevarieerde buitenlandse antihelden.
Vanwege menselijke gebreken als lafheid, egoïsme en gemakzucht, zijn antihelden juist interessant voor kijkers. Het maakt ze herkenbaar, onvoorspelbaar en zet de kijker aan het denken over hun eigen gebreken en de keuzes die zij zouden maken in moreel complexe situaties. De antiheld daagt de traditionele kijk op goed versus kwaad uit en weerspiegelt de echte wereld, waar ook weinig zwart-wit is. Als de intentie goed bedoeld is, kan dit karakter voor veel worden vergeven. In Nederland worden antihelden anno 2025 vooral gerepresenteerd in misdaadseries. Zal deze lijst in de toekomst nog gaan uitbreiden?
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook

REMIX
Wat kunnen makers met beelden, foto’s, geluiden en data uit een archief? Tijdens REMIX vertellen we film- en kunstacademiestudenten en geïnteresseerde kunstenaars hoe zij materiaal uit archieven kunnen gebruiken in hun artistieke praktijk. Nu en in de toekomst. REMIX bestaat uit inspirerende artist talks, informatieve workshops en een showcase. De sprekers zijn kunstenaars en filmmakers die op een eigen manier erfgoed en archiefmateriaal verwerken in hun eigen kunstpraktijk.