Glasgevel


In de plannen van Neutelings Riedijk voor het gebouw van Beeld en Geluid is van meet af aan sprake van een omhulling van het gebouw met kleurige, licht doorlatende, aan de omroep gerelateerde afbeeldingen. Op deze manier wordt er aan de buitenkant getoond wat er binnen in het gebouw te vinden is.  

Glaspanelen

Door samenspel met het veranderende zonlicht ontstaat er een dynamisch kleurenpalet. Om de wisseling van de lichtinval in de glaspanelen meer kansen te geven, zijn de tv- en filmscènes in reliëf op de panelen afgedrukt. Voor de glasgevels van het gebouw zijn in totaal 2244 panelen gebruikt. Deze panelen zijn afgeleid van 768 verschillende archiefbeelden. De televisie- en filmbeelden zijn geselecteerd door Jaap Drupsteen. Zo is er een afbeelding van de gouden koets maar is er ook een paneel met de brandende Twin Towers.
 
De glaspanelen vormen een soort van 'tweede huid' om het gebouw. Om reiniging van de panelen mogelijk te maken kunnen ze gedraaid worden. Aan de kantoorkant zitten er geheel doorzichtige glasplaten tussen de gekleurde panelen. Op deze manier hebben de medewerkers genoeg daglicht in hun kantoren. 
 

Productieproces

Voor het aanbrengen van de kleuren op het glas is een nieuwe methode gevolgd die gebaseerd lijkt op het oude zandschilderen. Deze techniek strooit kleurpoeders door middel van trillingen uit en laat deze ‘neerstrijken’ op het paneel. De bedoelde kleurenpatronen staan vantevoren al digitaal vast. TNO Industrie en Techniek te Einhoven heeft deze techniek samen met Saint-Gobain Glass ontwikkeld. Zij hebben een speciale printer ontworpen die het mogelijk maakt reliëf en kleurenpatronen aan de panelen toe te voegen.

Om de wisseling van de lichtinval in de glaspanelen meer tot uiting te laten komen, zijn de tv- en filmscènes vertaald in reliëf. Dit reliëf ontstaat door de kleurenbeelden eerst om te zetten in zwartgradaties. De verkregen intensiteitverschillen worden benut om een digitaal gestuurde freesmachine een MDF plaat uit te laten frezen. De mal die hieruit ontstaat, met de maten van het toekomstige paneel, wordt daarna afgedrukt in een ovenbed van aluminiumoxide. Het in kleur gepoederde glaspaneel wordt in de oven voorzichtig op de afdruk gelegd. Door de oven te verhitten tot 800 ˚C wordt het glas zacht en neemt het de structuur van de ondergrond aan. Gelijktijdig smelten de synthetisch samengestelde kleurpoeders samen met het glasoppervlak.

De glasgevel is tijdens de vakbeurs ‘Glasstec’ in Düsseldorf bekroond met de Glas Innovatie Award 2006. In 2006 wint het eindresultaat een award van de Glas Branche Organisatie (GBO).