Reclame

Beeld en Geluid beheert een omvangrijke collectie audiovisueel reclamemateriaal. Dit omvat zowel bewegend beeld als geluid. Zowel televisiecommercials als radiospotjes, maar ook een grote hoeveelheid bioscoopreclames. Reclame in bewegend beeld en geluid is een belangrijk onderdeel van de collectie van Beeld en Geluid omdat het van groot maatschappelijk en historisch belang wordt geacht. Daarnaast geniet het materiaal grote bekendheid bij het publiek en wordt door velen geapprecieerd, positief of negatief.

Hoogtepunten

Als toppers worden beschouwd bioscoopreclames uit de jaren ’20 en ’30, naast natuurlijk het allereerste reclameblok op televisie. Daarin is als eerste een commercial voor het lezen van kranten te zien en een spot met Ramses Shaffy die een Kwattareep eet, waarmee Shaffy tevens de eerste BN-er is die in een televisiereclamecommercial optreed.

Andere hoogtepunten van de collectie zijn de spots die zijn genomineerd voor de Gouden Loeki, publieksprijs sinds 1995 voor de beste reclamespot, en genomineerden en winnaars van andere reclameprijzen. Te denken valt daarbij nog aan de Loden Leeuw, de prijs voor de meest irritante televisiereclame, de Effie voor de meest effectieve reclame en de ADCN Jaarprijzen voor Reclame en Vormgeving, althans de categorie commercials daarbinnen.

STER

Onmisbaar in de reclamecollectie zijn de korte stukjes film tussen de spots van de STER-uitzendingen waarin Loeki de Leeuw optreedt. Dat gebeurde gedurende de periode tussen 1972 en 2004. Beeld en Geluid heeft een uitgebreide collectie Loeki-figuren.

De collectie commercials van de STER (Stichting Ether Reclame) bestaat uit een grote selectie reclamespots die vanaf 2 januari 1967 zijn uitgezonden op de Nederlandse (publieke) televisiekanalen. De IP-collectie daarentegen dekt de spots uitgezonden bij de verschillende commerciële kanalen die onder de vlag van RTL Nederland opereren. In totaal zijn rond de 63.000 commercials geregistreerd.
Een belangrijke subcollectie omvat een verzameling van meer dan 8000 bioscoopreclames. De films waar ze op stonden werden in de jaren ’80 en ’90 zo ongeveer rechtstreeks uit de containers en afvalbakken van reclamebureaus gered door een particuliere verzamelaar. Een substantieel deel ervan is inmiddels gedigitaliseerd.