Je bevindt je hier:

Beeld & Geluid in De Correspondent: Het museum van de toekomst is altijd open

Recentelijk stelde Lynn Berger van De Correspondent zich in een serie van artikelen de vraag: "hoe ziet het museum van de toekomst er uit"? Ze sloot de serie af met een concluderend stuk: "Het museum van de toekomst is altijd open (en voor iedereen)", waarin zij de zes grote trends beschrijft die ze in haar zoektocht tegenkwam. Beeld & Geluid is ook geïnterviewd om inzicht te geven in hoe wij invulling geven hieraan. Hieronder een samenvatting.

Toegang geven is ook doorzoekbaar maken

Berger geeft aan dat instellingen innoveren door het digitaliseren en online presenteren van materiaal. Maar ook op andere vernieuwende manieren worden collecties toegankelijk gemaakt. Zo breiden musea als Boijmans van Beuningen de interpretatie uit tot het openstellen van depots, zodat mensen ook stukken kunnen bekijken die anders het daglicht letterlijk niet vaak zien. Materiaal is echter, zo merkt Berger op, pas echt toegankelijk als materiaal goed doorzoekbaar is. Zonder goede metadata kan materiaal vinden zijn als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ook voor Beeld & Geluid geldt dit. Met een miljoen uur aan materiaal in het archief waar jaarlijks 60.000 uur bij komt, is het voor Beeld & Geluid niet mogelijk handmatig beschrijvingen voor al dit materiaal te maken. Al sinds 2007 stromen audiovisuele bestanden na uitzending automatisch binnen in het digitale archief van Beeld & Geluid. Recentelijk worden ook technieken als spraakherkenning en termextractie uit ondertitels ingezet om deze beschrijvingen te genereren. Hierdoor kunnen eindgebruikers zowel op programmaniveau als op specifieke momenten in programma's zoeken en meer granulair het juiste materiaal vinden. [1]

Samenwerken is versterken

In het stuk geeft Berger enkele voorbeelden van hoe erfgoedinstellingen samenwerken; met elkaar en met andere organisaties. Zo hebben zeven musea waaronder het Amsterdam Museum en het Centraal Museum de handen ineen geslagen om via het platform Modemuze gezamenlijke aankopen te doen. Beeld & Geluid heeft samen met het Stadsarchief Rotterdam en het Gronings AudioVisueel archief het Amateurfilm Platform opgezet om amateurcollecties gezamenlijk beschikbaar te stellen én te verzamelen. Inmiddels hebben ook het Drents Audiovisueel Archief en het Fries Film Archief zich aangesloten, waardoor er nog meer beelden op één plek te vinden zijn.

Shout out to the crowd

Eigenlijk geen trend meer, maar dagelijkse kost: erfgoedinstellingen roepen regelmatig de hulp van het publiek in. Of het nu gaat om 'crowdfunden' van projecten die (extra) budget nodig hebben tot het verbeteren en aanvullen van metadata, er zijn talloze voorbeelden waarbij helpende handen worden ingezet. Eén van de meest recente en succesvolle voorbeelden is het 'Tientje voor T-Rex' project van Naturalis. Er werd een grote publieksactie opgezet, waarbij het publiek werd opgeroepen om een bijdrage te leveren aan de omvangrijke kosten (5 miljoen euro), met gevolg dat in 2016 de meest angstaanjagende dino naar Nederland komt. Het eerder genoemde Amateurfilm Platform maakte het voor mogelijk om films en video's van particulieren in heel Nederland te verzamelen. Honderden fysieke banden en digitale uploads vonden hun weg naar de archieven van Beeld & Geluid en de partners en de website. En in het kader van doorzoekbaarheid zijn met de video labeling game Waisda? meer dan een miljoen tags toegevoegd door het publiek. [2].

Voor nog veel meer inspiratie en inzichten kun je de serie van Lynn Berger lezen op De Correspondent. Hopelijk wordt hier in 2015 een vervolg aan gegeven!

Referenties

[1] Erwin Verbruggen. Search in Audiovisual Broadcast Archives: Promotie van Bouke Huurnink. R&D blog, 13 november 2010.

[2] Waisda? blog.

Colofon

  • De afbeelding bij deze blogpost is van Flickr gebruiker 'perhapstoopink'