Je bevindt je hier:

Foto afkomsting van organisatie H2O event

Op 31 oktober organiseerden CLICKNL|Cultural Heritage, CLICKNL|Games, de Amsterdam Economic Board en Syntens het tweede H20 event. Tijdens deze middag, waar storytelling centraal stond, vertelden enkele sprekers over het gebruik en de voordelen van storytelling voor erfgoedinstellingen.

Moderator van deze middag was Brigitte Paulissen (De Beukelaar Groep). Zij praatte de middag vol verhalen aan elkaar. Na een kort welkom van Patricia Alkhoven (CLICKNL|Cultural Heritage), Monique van Reijen (CLICKNL|Games) en Annewies Kuipers (Syntens) werd een voorstelronde gehouden, waarna de presentaties begonnen.

Vanuit echtheid en bezieling

Debbie Bernasco (Bernas&co en oprichter van Storytelling Matters) heeft haar eigen communicatiebureau, waar storytelling als één van de belangrijkste tools gebruikt wordt bij het creëren van een merk of campagne. Ze vertelde ons over het belang van storytelling en hoe een goed verhaal in elkaar zit. Omdat mensen pas een connectie maken met een verhaal vanuit eigen interesses en herkenning is het belangrijk om bij storytelling uit te gaan van echtheid en bezieling.

Dit liet Debbie niet alleen zien aan de hand van enkele goede voorbeelden. Ze zette ons ook aan het werk om een verhaal over ons zelf te vertellen. Vanuit de groep werden enkele mooie en persoonlijke verhalen vertelt vanuit de opbouw die Debbie ons voor deed. Een goed verhaal is namelijk gebaseerd op de volgende punten: de aanleiding, de personen, het plot of de probleem stelling, de wending, een held en het uiteindelijke resultaat.

Einde verhaal?

Bart Grob, conservator van Museum Boerhaave, vertelde in zijn presentatie dat storytelling uit is. Volgens hem gaan veel musea immers verkeerd met storytelling om. Verhalen worden in musea vaak met tekst verteld. Dan wel op een bordje, flyer of touch screen, maar uiteindelijk komt de informatie nooit op het goede moment. Daarnaast zorgt deze manier van informatie ook ervoor dat er juist minder naar het erfgoed gekeken wordt. Een goed voorbeeld van hoe het volgens Bart wel moet, is het boek De Da Vinci Code van Dan Brown. Naar aanleiding van het boek kreeg het Louvre namelijk in het jaar van uitkomst 10% meer bezoekers.

Museum Boerhaave kijkt zelf dan ook naar manieren van verhalen vertellen die bezoekers naar het museum kan trekken. Voorbeelden hiervan zijn #dinsdagdeuntje en De meeuwen van Tinbergen. Hierbij maakt het museum gebruik van andere media, respectievelijk Twitter en een dansvoorstelling, om een gesprek te beginnen over hun collectie en tentoonstelling. Op deze manier wordt het verhaal elders begonnen en kan de bezoeker naar het museum komen om meer te weten te komen.

Interactieve voorbeelden

Na de pauze toonde Yolande Kolstee (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten) twee voorbeelden van nieuwe technieken die bij interactieve tentoonstellingen gebruikt kunnen worden. Met een 3D-printer waren stukken van historische schalen nagemaakt en wanneer deze voor de camera gehouden werden projecteerde die de hele schaal. Ook was er een tablet-applicatie die meer informatie geeft over schilderijen.

Een verhaal van heel veel verhalen

In opdracht van het Kinderboekenmuseum creëerde Annelie Grob van Grob enzo met haar team de vaste tentoonstelling Papiria waarbij “edutainment” (op een entertainende manier educatie aanbieden) centraal stond. Deze was te bezoeken voor het H2O event. In de tentoonstelling moeten kinderen spelenderwijs het inktvraatmonster bestrijden. Door verschillende spelelementen bestrijden ze de monsters en schrijven ze gaandeweg hun eigen verhaal, terwijl ze ondertussen leren over de verschillende onderdelen van verhalen. Niet alleen door het goede onderliggende verhaal, de technische uitwerking en oog voor detail, maar ook de vele shareholders is deze tentoonstelling een groot succes. Belangrijke mensen binnen de kinderboekenwereld, zoals Paul van Loon, hebben namelijk hun persoonlijke bijdrage geleverd. Annelie heeft het verhaal van de tentoonstelling zo ontworpen dat het lange tijd toegankelijk blijft en vooral goed aansluit bij het belang van het Kinderboekenmuseum.

Mensen betrokken krijgen bij verhalen

Heleen Groenendijk van Portmantoo was helaas afwezig en daarom vertelde Brigitte Paulissen over haar werk bij de Beukelaarsgroep. Hierbij geeft ze trainingen in het bedrijfsleven waarbij mensen hun verhaal moeten vertellen. Door verhalen persoonlijk te maken en dit binnen een organisatie te delen kan namelijk makkelijker gewerkt worden aan het behalen van bepaalde doelen. Na een korte discussie en vragen ronde met de sprekers zong Brigitte nog een mooie samenvatting over dit zeer geslaagde H2O event.

Meer informatie