Winter School 2016

De Winter School for Audiovisual Archiving 2016 bood managers van audiovisuele collecties de noodzakelijke kennis en vaardigheden om het digitale preserveringsmanagement van hun audiovisuele collecties vorm te geven of te verbeteren. De Winter School editie 2016 richtte zich op het implementeren en bijwerken van het preserveringsbeleid.

Winter School 2016

Sebastiaan ter Burg, CC BY 2.0

Door de hoeveelheid born digital-materiaal en de diversiteit aan media die dagelijks wordt gecreëerd, is er een groeiende behoefte om audiovisuele preserveringsplanning toe te passen en bij te werken om zo te voldoen aan uitdagingen op het gebied van digitale preservering:

  • Hoe heeft dit invloed op uw IT-infrastructuur en organisatie?
  • Welke knelpunten kunnen ontstaan op het vlak van technisch beheer?
  • Welke vaardigheden hebben u en uw team nodig?
  • Welke architectuur moet aanwezig zijn om het behoud van audiovisuele bestanden op de lange termijn te garanderen?
Winter School 2016

Sebastiaan ter Burg, CC BY 2.0

De Winter School bood deelnemers de noodzakelijke strategische kennis om het preserveringsbeleid voor hun digitale audiovisuele collecties te beoordelen en toe te passen.

Gastsprekers

In 2016 traden Raelene Casey (Irish Film Institute), David Rowntree (UN-MICT) en Gema Grueso Otalo (Museo Reina Sofía) op als gastspreker.

Raelene Casey

Raelene Casey (Irish Film Institute)

Raelene Casey, Digital Collections and Access Manager bij het Irish Film Institute, deelde tijdens Winter School haar ervaringen over het proces van totstandkoming van het recent gepubliceerde digitale preserveringsplan voor hun filmcollecties.

David Rowntree

David Rowntree (UN-MICT)

David Rowntree, Audiovisual Archivist bij het United Nations Mechanism for International Criminal Tribunals, vertelde tijdens Winter School over de preserveringstactieken die het UN Mechanism heeft geïmplementeerd om het behoud van de uitgebreide videocollectie van de tribunalen te waarborgen.

Gema Grueso Otalo

Gema Grueso Otalo (Museo Reina Sofía)

Gema Grueso Otalo, specialist conservering en restauratie cultureel erfgoed bij het Museo Nacional de Arte Reine Sofía, vertelde hoe het museum omging met de preservering van de audiovisuele kunstwerken in de museumcollectie, gebruik makend van de beschikbare middelen binnen de verschillende afdelingen.