The Unintended Audience
Filmmaker Sharelly Emanuelson vertelt in haar video-essay over het onbedoelde publiek. ‘Mensen van de Antillen’ - zoals zij - die wel onderwerp van beelden waren maar niet de doelgroep. In opdracht van Beeld & Geluid en het Nederlands Film Festival, en in samenwerking met het Forum van de Regisseurs, reflecteert zij op nationaal archiefmateriaal en beelden uit Caraïbische archieven. Hoe kijkt zij tegen de koloniale collectie van Beeld & Geluid over de Nederlandse Antillen aan?
Filmmaker Sharelly Emanuelson vertelt in haar video-essay over het onbedoelde publiek. ‘Mensen van de Antillen’ - zoals zij - die wel onderwerp van beelden waren maar niet de doelgroep. In opdracht van Beeld & Geluid en het Nederlands Film Festival, en in samenwerking met het Forum van de Regisseurs, reflecteert zij op nationaal archiefmateriaal en beelden uit Caraïbische archieven. Hoe kijkt zij tegen de koloniale collectie van Beeld & Geluid over de Nederlandse Antillen aan?
Over de maker
Sharelly Emanuelson, geboren in 1986 in Curaçao, is een filmregisseur en beeldend kunstenaar, momenteel werkzaam als gastdocent op de Universiteit van Curaçao. In haar werk gebruikt ze film, video, installaties, en fotografie om haar ideeën, ervaringen, en gevoelens over cultuur, erfgoed, koloniale overblijfselen, gedrag en alledaagse relaties uit te drukken. In 2012 behaalde ze haar Master Artistic Research aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Emanuelson won verschillende prijzen, waaronder de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2020. Als student werkte ze al met beelden van de Caraïbische eilanden uit het archief van Beeld & Geluid, iets waar ze vandaag de dag nog graag mee doorgaat.
In haar tocht door verschillende collecties realiseerde zij zich iets wat zij als problematisch ervoer:
“For the Netherlands the projections of the Dutch Caribbean were being made solely by European Dutch for a European Dutch audience serving a European Dutch point of view. Therefore, contributing to the formation of a collective opinion and gaze towards the formerly colonized Dutch Antilles, its landscapes and community.”
Emanuelson is zich toen steeds meer gaan interesseren in archiefmateriaal afkomstig van de Caraïbische eilanden zelf. Dit is terug te zien in haar werk, waar zowel de schoonheid als complexiteit van de geschiedenis van de eilanden een grote rol speelt.
The Unintended Audience
Het resultaat van Emanuelson’s verzamelwerk uit verschillende archieven is haar 19-minuten durende beeldessay The Unintended Audience. Door middel van een ondertitelde voice-over met als achtergrond verschillende beelden vanuit zowel het archief van Beeld & Geluid als archieven uit Curaçao, vertelt Emanuelson in haar beeldessay over het onbedoelde publiek: “Mensen van de Antillen en dus ik zijn de ‘unintended audience’. Wij van de overzeese gebieden waren niet de doelgroep van deze beelden, maar toch hebben deze beelden ons beïnvloedt over hoe we over onszelf denken.” Met ‘deze beelden’ bedoelt Emanuelson beelden van de Caraïbische eilanden gepresenteerd vanuit een Europees-Nederlands perspectief. Beelden gemaakt en gearchiveerd door en voor Nederland. Beelden die bijdragen aan een eenzijdige blik, aan de creatie van stereotypes en vooroordelen over het Caraïbisch gebied. Beelden gemaakt en gepresenteerd binnen een koloniale context.
Emanuelson’s beeldessay gaat over de onvermijdelijke en complexe link tussen het archief, (historisch) onderzoek, imperialisme en kolonialisme, en is een belangrijke bijdrage aan het dekoloniseren van het archief van Beeld & Geluid. De reflectie past in het streven meer kritische makers uit te nodigen om met nieuw werk te reageren op de collectie.