Je bevindt je hier:

TRANSMIXR op de Immersive Tech Week 2024

Tijdens de Immersive Tech Week 2024 in Rotterdam gaven we vanuit Beeld & Geluid een workshop in het kader van onderzoeksproject TRANSMIXR waarin we deelnemers uitdaagden verder te denken en alle mogelijkheden van XR te ontdekken. Het resultaat? 60 super enthousiaste deelnemers en tafels vol post-its met nieuwe tentoonstellings- en interactievormen voor cultureel erfgoed.

Tijdens de Immersive Tech Week 2024 in Rotterdam gaven we vanuit Beeld & Geluid een workshop in het kader van onderzoeksproject TRANSMIXR waarin we deelnemers uitdaagden verder te denken en alle mogelijkheden van XR te ontdekken. Het resultaat? 60 super enthousiaste deelnemers en tafels vol post-its met nieuwe tentoonstellings- en interactievormen voor cultureel erfgoed.

mensen met post its aan een tafel

Foto door: Philine Kreuzer

Op 4 december bezocht ik voor de eerste keer de Immersive Tech Week, een festival gewijd aan alle aspecten van eXtended Reality (XR), waaronder Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Elk jaar is er een rijk programma met lezingen, rondetafelgesprekken, workshops, immersieve ervaringen en meer. De locatie, De Doelen - een concertzaal en congrescentrum in Rotterdam - is zowel mooi en indrukwekkend als lastig om je weg in te vinden. Gelukkig kreeg ik gezelschap van collega’s Alina Goldman en Rasa Bocyte, die er de afgelopen jaren elk jaar waren en de weg wisten. Samen gaven we de workshop Beyond Virtual Museums, waarbij deelnemers de opdracht kregen om zich XR-ervaringen met cultureel erfgoed voor te stellen door de lens van drie leidende principes: onverwachte plaatsen, onconventionele formats en verrassende samenwerkingen.

Out-of-the-box XR

De deelnemers van de workshop kwamen uit verschillende sectoren, waaronder ontwerpers, XR-professionals, bibliothecarissen en zelfs sceptici van XR-technologie. Het idee van de workshop was om de verbeelding de vrije loop te  laten gaan, maar tegelijkertijd hielden we ook rekening met de barrières die organisaties van verschillende grootte en capaciteit ervaren en ervan kunnen weerhouden om dergelijke immersieve ervaringen te integreren. De deelnemers werden verdeeld in vijf groepen en gingen aan de slag met een fictief scenario. Na minder dan een uur brainstormen waren alle groepjes klaar om hun out-of-the-box ideeën rondom XR te presenteren: 

  • Een op AR gebaseerde guerrilla-marketingcampagne die de collectie van een digitaal museum naar bushaltes brengt, zodat de lokale gemeenschap het hedendaagse queer erfgoed (foto's, mondelinge verhalen en memorabilia van Europese protesten en evenementen) kan ontdekken.
  • Een MR-ervaring waarbij deelnemers samenwerken om een dijk in Nederland te bouwen en te onderhouden, waarbij ze door middel van interactief spel en teamwork door historische milieu-uitdagingen navigeren terwijl ze leren over de rijke geschiedenis van het land op het gebied van overstroming en landwinning.
  • Een AR-ervaring in meerdere restaurants in de Balkan, die deelnemers samenbrengt rond het gedeelde immateriële erfgoed van de regio (traditionele muziek, ambachten en keuken). Een multisensoriële ervaring waarbij deelnemers kunnen zien, voelen, horen en proeven.
  • Een MR-tentoonstelling in een kleine Slowaakse stad die oude en nieuwe technologieën combineert om lokale folklore opnieuw te vertellen. Met behulp van nostalgische hulpmiddelen, zoals oude computers en spelletjes, biedt deze virtuele tentoonstelling een meeslepende en interactieve ervaring die een publiek van alle niveaus van digitale geletterdheid betrekt.
  • Een AR-ervaring die bewoners van een historische, snel groeiende Rotterdamse wijk uitnodigt om zich opnieuw te verbinden met 100 jaar sociale en architectonische geschiedenis, terwijl ze hun unieke culturele perspectieven en talen delen die verbonden zijn met deze verhalen.

Zoals je ziet kwam er een indrukwekkend scala aan ervaringen en creativiteit voorbij! Het werd vooral duidelijk dat er nog veel meer potentie schuilt in immersieve technologie dan de huidige virtuele musea. 

TRANSMIXR

Deze workshop is ontwikkeld als onderdeel van een lopend onderzoek in het kader van TRANSMIXR, een innovatieproject van Horizon Europe waar Beeld & Geluid deel van uitmaakt. TRANSMIXR brengt onderzoekers, praktijkmensen en industrie-experts samen om zinvolle toepassingen van XR te onderzoeken in verschillende toepassingsgebieden, waaronder cultureel erfgoed. Door ons werk binnen TRANSMIXR draagt Beeld & Geluid bij aan het toegankelijker maken van nieuwe meeslepende ervaringen voor de culturele erfgoedsector. 

We willen graag voortbouwen op het succes van deze workshop en in de toekomst nieuwe evenementen organiseren die creativiteit en samenwerking stimuleren. Ook blijven we inzichten delen die de mogelijkheden van XR in cultureel erfgoed verder uitbreiden. Blijf op de hoogte van deze ontwikkelingen via transmixr.eu.

 

Nieuwsbrief Onderzoek en Erfgoed 

Meld je aan voor de nieuwsbrief Onderzoek en Erfgoed en blijf op de hoogte van alle bijeenkomsten en activiteiten die we doen om onze collecties toegankelijk te maken voor onderzoek.