You are here:

Radarsoft: Retroculture Revisited

Hugo Zijlstra loopt stage bij Beeld en Geluid en werkt mee aan het onderzoek Game On! naar het archiveren van Nederlandse computergames.

Radarsoft: voor sommigen doet de naam wellicht een belletje rinkelen. Kom hier meer te weten over deze invloedrijke game designers die in de jaren ’80 de Nederlandse Commodore 64 markt grotendeels beheersten.

De drie musketiers achter Radarsoft vonden elkaar als vrienden binnen dezelfde studie; een opleiding in Informatica. John van der Aart, Cees Kramer en Edwin Neuteboom begonnen het bedrijf toen zij begin twintig waren na een aantal jaren praktische ervaring opdoen met het programmeren van software. Voordat het bedrijf gestart werd, werkten de mannen van Radarsoft aan verschillende hobbyprojectjes op een VIC-20, de voorloper van de Commodore 64. Al snel maakten zij de overstap naar de VIC’s grote broer – de Commodore – waar zij simpele spellen voor begonnen te maken. De spellen die zij maakten waren aanvankelijk niet bedoeld met commerciële insteek, totdat zij Nardo Jacobs tegen het lijf liepen. Nardo Jacobs werd het zakelijke gezicht van Radarsoft, na de mannen mee te delen dat als zij zulk soort spellen konden maken, “dan kunnen we het ook verkopen”. Nardo had van programmeren geen verstand, maar wist de games van Radarsoft wel aan de man te brengen.

Games ontwikkelen

De games van Radarsoft droegen elk een stempel van één van de drie developers – samenwerken aan een game was niet van gehoord. Zoals Kramer uitlegt, zou het onnodig veel communicatie vereisen en zo “meer overhead gaf dan het zou opleveren”. Hoewel (of misschien doordat) de games individueel ontwikkeld werden, werkte Radarsoft als een goed-geoliede machine wanneer het aankwam op titels naar buiten knallen. Daar waar vele ontwikkelaars maanden of jaren bezig zijn met het ontwikkelen van een game, kostte het John, Edwin en Cees vaak maar enkele weken. Ook had dit deels te maken met hun partner in crime, Nardo, die “vaak dingen beloofde die helemaal niet zo makkelijk waren” en zo zorgde voor strakke deadlines en een hoge werkdruk.

De drive om games te ontwikkelen was vaak technisch gedreven. Meer dan eens begonnen de mannen aan een game zonder duidelijke richting, puur gebaseerd op vernieuwende technische mogelijkheden van de Commodore. Zo is bijvoorbeeld de Topografie reeks ontstaan, nadat de mannen er achter kwamen hoe zij een spel konden maken waarbij het hoofdpersoon over een map kon bewegen welke vele malen groter was dan het scherm zelf (“smooth scrolling”, zoals Kramer er trots naar verwijst).

Om iets meer inzicht te geven in één van de titels van Radarsoft, is hier een Let’s Play video te bekijken waar maker Cees Kramer zijn eigen game Traffix speelt en hierop reflecteert.

Meer weten?

Tijdens de Let's Play expo van 12 t/m 20 November kun je nog veel meer te weten komen over deze pioniers van de Nederlandse game industrie – en hun games! Zo zijn er:

  • Diverse titels van Radarsoft speelbaar tijdens de expositie;
  • Verschillende video interviews met Cees Kramer en Edwin Neuteboom te bekijken, en;
  • Nog meer Let’s Play video’s met Cees en Edwin om van te genieten!
beeldengeluid.nl maakt gebruik van cookies
We gebruiken functionele cookies en cookies voor het beheer van statistieken, social media en advertenties. Als je verder surft, ga je daarmee akkoord. Lees meer