You are here:

Nederlands digitaal interactieontwerp

De bril waardoor we de wereld zien neemt steeds vierkantere vormen aan. Van tv-schermen over desktops naar laptops, tablets en telefoons: een verhaal speelt zich steeds vaker af binnen rechthoekige parameters. Het meest recente cross media café van iMMovator boog zich een middag lang over de vraag hoe je verhalen, figuren en verwijzingen vorm geeft in de massa schermen waardoor we naar de wereld turen.

De middag werd geleid door iMMovators charismatische curatrice Monique van Dusseldorp. Van heinde en verre uit het land had ze designers en hun opdrachtgevers opgesnord om met meer dan 250 gelijkgestemde zielen achter de schermen van het ontwerpproces te kijken. Ontwerpers vinden traditiegetrouw een grote opdrachtgever in adverteerders: zij zijn vaak degenen die beschikken over de riante budgetten waarmee vormgevers gelikte, glanzende - en heden ten dage liefst zo deelbaar mogelijke - campagnes op de rails krijgen. Aangezien iedere industrietak van ons mediatieke en sociale bestel echter nood heeft aan digitale mediatoren, hebben grafisch designers steeds meer te maken met anderssoortige opdrachtgevers. Nynke Trom kwam voor TU Delft een indrukwekkend verhaal vertellen over hoe haar onderzoeksgroep mobiele telefoons inzet om mensen die stemmen horen uit hun sociale isolement te krijgen. Met als achterliggend idee dat het in een sociale setting helemaal niet gek is vijf minuutjes voor jezelf te nemen om via je smartphone je demonen in te tomen. Helemaal niet omdat iedereen wel eens een blik op de telefoon werpt om een statusupdate te checken, een nieuwsbericht op de voet te volgen of zijn verlegenheid te verdoezelen. De TemStem app geeft door stimulatie van het taalproductiegebied in de hersenen de mentale balans een flinke duw in de juiste richting. De app kon al rekenen op een impressionant aantal downloads en wordt door internationale onderzoeksgroepen in dit veld met belangstelling bekeken.

So what’s new?

Nieuwigheden en snufjes zijn uiteraard een centrale blikvanger op de iMMovator-events. Twee dagen voordat Facebook ermee aan de haal ging, gaf Mike Pelletier van ontwerpbureau Random Studio de aanwezigen de gelegenheid om met het lichtgewicht gadget Oculus de eerder voor dood verklaarde Virtual Realitywereld binnen te treden. De studio bouwde hiervoor een gamewereld die eruit ziet als een koortsdroom die plaatsvindt in een stripclub. Pelletier gaf de aanwezigen een historisch lesje Virtual Reality en deed vooral de vraag rijzen wat voor leuks er vervolgens nog allemaal zit aan te komen. Ook het Internet of Things was aanwezig, met een fijnzinnig overzicht van Marcel Schouwenaar. Oproepen waren er ook - manifesto’s nog net niet: Bert Hagendoorn was van mening dat Nederlandse Designers niet trots genoeg zijn op het werk dat ze produceren en de wereldwijde markt niet door heeft hoe steengoed dat Dutch Digital Design wel is - tijd dus voor een werkgroep, en een forum een een uitverkocht event in Pakhuis De Zwijger.

Verschillende partijen kwamen hun mediacreaties presenteren: de Altijd Wat Monitor van NCRV belooft haar gebruikers mee te stappen in het onderzoeksjournalistieke proces en hoopt - als we het promofilmpje mogen geloven - dat gebruikers ook WikiLeaks-achtige documenten aan het platform toevoegen. Ieder krijgt immers de kans om eigen (“al-of-niet vertrouwelijke”) documenten te uploaden. Fabrique, de nationaal en internationaal geroemde ontwerpers achter de Rijksstudio, presenteerden in duovorm het beslissingsproces achter Veronica’s online cadeautje voor haar abonnee’s: 8 dagelijkse snoepjes van entertainment- en medianieuws. Ondergetekende mocht een fijne primeur brengen: de interactieve versie van NTR’s serie Na de bevrijding die we in januari uitbrachten was, dankzij een vakkundig testproces van de ontwerpers bij Videodock, net op tijd klaar als zowat de eerste applicatie in Nederland die via Chromecast op het televisiescherm valt te bekijken. Of het een antwoord was op People’s Playground uiteenzetting over The Design challenges of Smart TV apps, zal nog moeten blijken.

Al met al dus een relevant middagje met, dankzij een strakke moderatie van mevrouw Van Dusseldorp, een gevarieerde set sprekers (met zowel hoogleraren, ontwerpers, marketeers en techneuten) en een prettige mix nieuwigheid en reflectie. Geïnteresseerden kunnen verder uitkijken naar de volgende Cross Media Café's, de activiteiten die plaatsvinden in het CLICKNL-netwerk en naar de Media Future Week, die eraan zit te komen in mei 2014.

Meer info