Je bevindt je hier:

Minor Future News Media: van chatbot tot filterbubble

Door minorstudenten Rivka van den Berg en Andrew Lekahena

Eind januari presenteerden de studenten van de minor Future News Media van de Hogeschool Utrecht een zestal innovatieve nieuwsproducten in Beeld & Geluid. Deze minor is bedoeld voor studenten met een achtergrond in journalistiek, design, technologie of business en zij gaan in 20 weken op zoek naar de toekomst van het medialandschap en de journalistiek. In multidisciplinaire groepen werkten zij aan verschillende innovatieve oplossingen voor opdrachtgevers van RTL Nieuws, BNNVARA, LINDA., OnLane, de NTR en Wayne Parker Kent. Deze zes toekomstige nieuwsproducten werden ontwikkeld:

1) LINDA. Lief & Leed: familieberichten 2.0

In tien weken is het concept “ LINDA. Lief & Leed” ontwikkeld, een nieuw platform speciaal voor familieberichten, rouw- en geboorteadvertenties. Het concept vervangt de meer traditionele advertenties in de papieren krant en creëert voor LINDA. lezers een online community voor rouw en felicitaties. De studenten zien toekomstige samenwerkende mogelijkheden met commerciële partijen als Hallmark, HEMA en Greetz voor aanvullende diensten zoals het versturen van kaarten, taart en bloemen.

 

 

2) Wayne Parker Kent/Mediahuis: doorbreek de filterbubble met BIG

De studenten bij Wayne Parker Kent hebben gewerkt aan hun oplossing voor het fenomeen waar momenteel veel over wordt gezegd en geschreven: de filterbubble. Gebruikers worden online vooral gevoed met verhalen die hun eigen standpunten bevestigen. Het nieuwe online nieuwsplatform BIG presenteert artikelen die vanuit meerdere standpunten zijn geschreven om op die manier de filterbubble te doorbreken. Het journalistieke principe van BIG is: “Liever weten dat er vier perspectieven zijn dan één heel goed kennen”.

3) NTR: opiniepanel Net in Nederland

De NTR heeft aandacht voor onze diverse samenleving en wil met haar programmering ook minderheden bereiken. En dat kan nog een stuk beter. De studenten van de Future News Media voor dit probleem geen speciale applicatie ontwikkeld, maar ze hebben de oplossing gevonden in een betere samenwerking tussen de redactie en het publiek. In de traditionele situatie is er sprake van het ‘top-down model’: redacties maken content voor hun gebruikers wat in feite eenrichtingsverkeer is. Met het opiniepanel van Net in Nederland wordt het ‘bottom-up model’ gecreëerd, waarmee panelleden/gebruikers de mogelijkheid verkrijgen om inhoudelijke feedback te geven op de programma’s en de content die redacties maken. Op deze manier komen makers en publiek structureel met elkaar in contact.

4) Onlane/NOS: ONS Nieuws

Onlane en de NOS wilden het nieuws aan de man te brengen bij tieners van 12 tot en met 18 jaar. De oplossing hiervoor is het presenteren van een kort maar krachtig journaal op de juiste platformen, daar waar jongeren aanwezig zijn. De studenten presenteerde een eerste prototype van ONS Nieuws, het jongeren journaal op Youtube aan de hand van het HERO-HELP- HUB model van Google. Via het platform YouTube wordt bijvoorbeeld een call to action gedaan om andere video’s te kijken of om te stimuleren om
te reageren en/of de video te delen.

5) RTL: de persoonlijke chatbot

Chatbots waren in 2016 erg in opkomst en daarom vroeg RTL Nieuws de studenten om naar mogelijkheden te zoeken om via een chatbot het nieuws te consumeren. De studenten presenteerden een werkende chatbot met een persoonlijke “tone of voice” van de bot, omdat uit eerdere geteste prototypes bleek dat deze vorm van communiceren het meest aansloeg bij de gebruikers.

6) BNNVARA: Boekenpodcast voor DWDD

BNNVARA wilde de podcast nieuw leven in blazen. De omroep vroeg de studenten om innovatieve formats te ontwikkelen voor podcasting. De studenten presenteerden een aantal formats die voortkwamen uit bestaande televisieprogramma’s van BNNVARA, waaronder een boekenpodcast voor DWDD. Al met al was het een inspirerende dag vol met discussies tussen studenten en hun opdrachtgevers, waarin de studenten zorgden voor een nieuwe en frisse blik op het toekomstige journalistiek- en medialandschap.