Je bevindt je hier:

The Making of Serieus grappig: deel 4 - De verleiding

In deel 3 van deze serie blogposts heb je kunnen lezen hoe onze plannen (letterlijk) vorm kregen. Nu nemen we je mee in de marketing van de tentoonstelling en de totstandkoming van ons aanbod voor de randprogrammering.

In deel 3 van deze serie blogposts heb je kunnen lezen hoe onze plannen (letterlijk) vorm kregen. Nu nemen we je mee in de marketing van de tentoonstelling en de totstandkoming van ons aanbod voor de randprogrammering.

Van eerste idee (“Laten we een tentoonstelling maken over satire!”) naar een ruimte waar je daadwerkelijk doorheen kunt lopen en kunt zien en beleven wat ons team bedacht heeft, is inderdaad een mooi proces. Maar dat blijft binnenshuis. Hoe zorg je er nou voor dat de buitenwereld ook weet dat er een nieuwe tentoonstelling is? En waarom deze leuk, interessant of super vet is om te bezoeken?

Titel en campagnebeeld

Vanaf de eerste brainstorm maak ik onderdeel uit van het team voor ‘satire’, maar de marketing komt vaak pas aan het eind echt op stoom. Er gaat zoveel aan vooraf wat je mee wilt nemen in de ontwikkeling van titel, campagnebeeld, campagneconcept en strategie: de inhoud en vormgeving van de tentoonstelling, de objecten, de verhaallijn, partners, etc. De keuze van de titel lag voor de hand, deze had ik eerder in een ietwat andere vorm al voorgesteld voor een avond met Arjen Lubach: die heette Serieus lachen. De dubbele bodem in de titel voor de tentoonstelling: Serieus grappig, serieus versus grappig, dekt de lading. Satire kan tegelijkertijd grappig zijn voor de een en schurend voor de ander.

Op basis van titel en tentoonstellingsontwerp lag de volgende uitdaging bij de ontwikkeling van het campagnebeeld en de hoofdboodschap. Samen met de creatieve breinen van Deborah Bosboom en Tim den Heijer van B.R.A.I.N. creatives is het campagnebeeld en de campagnestrategie ontwikkeld. Uitgangspunt voor de creatieve briefing vormden een aantal kaders, zoals schurend, vrolijk met een rauw randje, tegenstellingen, uitvergroting en grenzen. Dit is maar een tipje van de sluier, maar het geeft wel richting aan het denkproces waarbinnen we gestart zijn. Deze kaders gaven ons richting in het creatieve proces naar de ontwikkeling van een aansprekend beeld en kernachtige boodschap.

Boodschap

Media en middelen vormen in basis geen uitgangspunt voor de ontwikkeling van het campagnebeeld en de -boodschap, maar dragen daar zeker wel aan bij. Voor de kick-off campagne werd onder meer gebruikgemaakt van de inzet van buitenposters en digitale filmpjes in de posterframes op een aantal stations. Een gouden regel voor de ontwikkeling van abri’s is wat mij betreft dat je daarin hele heldere keuzes moet maken. Mensen passeren een abri op hun pad en hebben luttele seconden om jouw boodschap te zien. Laat staan dat ze deze opslaan of onthouden.

De ontwikkelde campagnestrategie had als uitgangspunt het op de hak nemen van onszelf. Immers, als we onszelf niet al te serieus zouden nemen, biedt dat volop interessante en leuke haakjes voor communicatie over en rond de tentoonstelling. De combinatie hiervan met de in te zetten middelen, leidde tot de ontwikkeling van de kernachtige en ‘says it all’ hoofdboodschap: De nummer 1 tentoonstelling over satire in heel Hilversum.

Alles wat ik wilde ‘roepen’ zat hierin. Wat is het? Een tentoonstelling. Waar gaat het over? Satire. Waar is het? In Hilversum. Door toevoeging van de titel, het logo van Beeld & Geluid en onze URL was mijn complete communicatiewens voor het statische (abri-)beeld vervuld.

Konijn met bokshandschoenen

De inzet van online media, zoals onze website en social media, vroeg wat mij betreft nog om een verdergaande invulling. Bewegend beeld biedt weer andere mogelijkheden voor het genereren van aandacht, zichtbaarheid en ‘rumour around the brand’. Het megagrote fluffy konijn in de tentoonstelling, had in eerste ontwerpen een pistool in zijn pootjes. Dit vonden we wat ver gaan en bovendien weinig toevoegen aan de boodschap die we ermee wilden uitdragen. Maar wat was dan een goed alternatief? Nu wil het toeval dat ik net in deze fase ergens een knuffelkonijn met bokshandschoenen - jaren geleden een cadeau voor mijn zoon - tegenkom in huis. Zoals Frederike als schreef: soms zit het mee!

Dit fantastische konijn kon ik natuurlijk niet onbenut laten in de kick-off campagne. Te leuk en te onderscheidend om niets mee te doen! Vandaar het voorstel om voor inzet in de online campagnes en in de digitale abri’s een filmpje te ontwikkelen in de stijl van de tentoonstelling, waarin ‘ons konijn’ je uitnodigt om de tentoonstelling te bezoeken.

En hoe verder..

Na de kick-off campagne was het natuurlijk nog niet gedaan… Hoe blijf je potentiële bezoekers informeren en interesseren om te komen? En hoe verbind je satiremakers en (media)partners aan de tentoonstelling? Nederland biedt een breed scala aan satiremakers, die we heel graag aan deze tentoonstelling wilden verbinden. De vervolgstrategie is er dan ook op geënt om hen de plek te geven die zij verdienen: in de spotlights van onze gevarieerde programmering. De verdere communicatie rond de tentoonstelling vindt hier rondom plaats. De variëteit in ons culturele aanbod en de vakantieprogrammering biedt zoveel inhoudelijke aanknopingspunten, dat we de doelgroep van de tentoonstelling met een inhoudelijk aantrekkelijk en aansprekend aanbod (met grote namen) op verschillende plaatsen en met steeds andere middelen kunnen benaderen.

Programmering: Satire voor de hele familie

Voor de eerste keer brengen we een kindercollegereeks in samenwerking met de MuseumJeugdUniversiteit. Een landelijke organisatie die, in samenwerking met een groot aantal musea, deze reeksen initieert. In onze reeks, leggen onder andere iIlustrator Merel Barends, De Speld-redacteur Nathan de Groot en cabaretier Klaas van Eerden uit hoe satire wordt gemaakt. Zeventig leergierige kinderen uit Hilversum en omgeving, doen mee aan deze kindercollegereeks.

Er vallen twee vakantieperiodes binnen de looptijd van de expositie. De voorjaars- en de meivakantie, waarin kinderen en hun ouders workshops en masterclasses kunnen volgen. Workshops zoals cartoon-tekenen, memes maken of satirische filmpjes inspreken. Tijdens de masterclasses leren ze de kneepjes van het vak, van de pro’s. Bijvoorbeeld door medewerking van VET Kindercabaret, Tex de Wit en Comedyhuis Utrecht.

Een satirisch avondje uit

Voor de randprogrammering voor volwassenen kiezen we ook nieuwe vormen. Voor het eerst organiseren we een eenmalige ochtendopenstelling, gericht op onze collega’s op het MediaPark. We bieden hen de mogelijkheid om, vlak voor hun werk, een goede kop koffie te drinken en de tentoonstelling te zien.

s’ Avonds proberen we volwassen bezoekers te verleiden met een zestal avondopenstellingen met een Museumnacht-achtige opzet. We bieden een ‘Satirisch avondje uit’ aan, waarop men - onder het genot van een drankje - de expositie kan bezoeken. Bekende makers als Youp van ‘t Hek, Koefnoen, Van der Laan en Woe, De Speld en Arjan Ederveen vertellen op deze avonden, onder leiding van Jack Spijkerman of Harm Edens, meer over hun werk en inspiratiebronnen. Deze gesprekken worden met zelfgekozen, vaak satirisch beeldmateriaal omlijst.

En dat is nog steeds niet alles: voor Museumkaarthouders organiseren we verdiepende rondleidingen en lezingen, o.a. van historicus Herman Pleij en mediajournalist Patrick Bremmers. Patrick Bremmers houdt de grappigste, meest curieuze, opvallendste en soms wat minder geslaagde Nederlandse remakes van Britse comedy-klassiekers tegen het licht en Herman Pleij legt uit op welke manier spot en satire in literatuur, toneel, cabaret en andere culturele uitingen heeft bijgedragen aan veranderingen in het denken van mensen. BankGiro Loterij spelers zijn welkom op een speciale thema-avond met Marc-Marie Huijbregts.

Zo blijven we het publiek verleiden tot een bezoek, en herhaalbezoek. De exacte programmering en kaartverkoop voor alle evenementen zijn hieronder te vinden in de agenda.