Je bevindt je hier:

Let’s Play @ het museum

Hugo Zijlstra loopt stage bij Beeld & Geluid en werkt mee aan het onderzoek naar Let’s Play video’s.

Het Game On! project, een samenwerkingsverband tussen Beeld & Geluid en de Universiteit Utrecht, onderzoekt mogelijke strategieën en streeft naar het bewaren en archiveren van de Nederlandse video game geschiedenis. 

Een van de manieren waarop dit gedaan wordt is door oorspronkelijke dragers van oude Nederlandse games te converteren naar digitale bestanden en ze op deze manier door emulatie speelbaar te houden. Echter is dit niet de enige strategie: games zijn dynamische objecten en de interactie tussen spel en speler zorgt voor unieke ervaringen. Documentatie van games kan ons wellicht nog meer vertellen dan de games zelf. Want hoe leggen we bijvoorbeeld de context van een game vast, of hoe het gespeeld werd, begrepen en ervaren? 

Let's play video's

Een geopperde suggestie is het opnemen van zogenaamde Let’s Play video's: opnames van games (of gameplay, om iets preciezer te zijn) waarbij de speler verbaal commentaar levert. In de meeste gevallen is de speler zelf ook in beeld te zien; zowel om opmerkelijke gezichtsuitdrukkingen vast te leggen, als om een intiemere relatie tussen speler en kijker te creëren (de speler is immers zichtbaar in beeld; dit maakt het in veel gevallen mogelijk voor kijkers om zich meer met de speler te identificeren).

Hoewel geen enkele bezoeker bekend was met de games die werden aangeboden, werden er wel meerdere referenties gemaakt naar hedendaagse mobile (handheld) games. Zo zei een Eindeloos speler dat de game “erg op Flappy Bird lijkt”, wijzend op zowel de graphics als de gameplay. Echter merkten de spelers op dat vrijwel alle oude Nederlandse games educatieve elementen bevatten - een eigenschap welke vaak ontbreekt in de mobile games waarnaar verwezen werd. Meerdere jongere spelers zeiden verder dat de games geschikt zouden kunnen zijn als lesmateriaal op school. Zo riep iemand dat het leren van topografie met Topografie Wereld een “leukere en betere manier om te leren” is dan hoe zij momenteel topografie leert. Een andere jonge speler zei ook dat het spel Herby hem deed denken aan het amateur game development programma Game Maker, zeggende dat “dit spel super makkelijk in Game Maker gemaakt zou kunnen worden”. Dit is een duidelijke indicatie hoe game design technieken zich snel door de jaren heen hebben ontwikkeld. 

Het is jammer dat deze video’s zoveel later opgenomen zijn. Natuurlijk is het nooit meer mogelijk om video’s te maken van hoe deze games in het verleden ervaren werden. Toch kan het opnemen van dergelijke video’s ons wel tot op zekere hoogte inzicht geven in hoe deze games ervaren worden in een hedendaagse context. Het opnemen van Let’s Play video’s doet echter niet af aan het belang om de games speelbaar te houden, en ook om andere bronnen te overwegen. Om de geschiedenis van games zo dekkend mogelijk te documenteren, is een combinatie van verschillende strategieën natuurlijk gewenst: verschillende aanpakken leveren inzicht vanuit verschillende hoeken. Wat wel duidelijk is, is dat Let’s Play video’s ons dingen kunnen vertellen over gameplay ervaringen die wellicht niet duidelijk worden uit andere bronnen.

Meer info

  • Meer informatie over het Game On! project vind je hier.
  • Binnenkort kun jij ook je eigen Let’s Play video opnemen bij Beeld & Geluid! November staat volledig in het teken van games en YouTube. Kom naar de gaming expositie van 12 tot en met 20 november! 
  • Zet 18 november ook maar vast in je agenda! In de middag organiseert Beeld & Geluid een gaming symposium waar de onderzoeksresultaten van het Let’s Play onderzoek gepresenteerd zullen worden. Daarnaast zal er een gevarieerd programma met keynotes en panel discussies zijn over Nederlandse game geschiedenis. Je kunt je hier inschrijven.