Je bevindt je hier:

Geef je op voor de masterclass datagedreven onderzoeksjournalistiek!

VondelCS en het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid presenteren op maandag 20 oktober een Masterclass datagedreven onderzoeksjournalistiek, waarbij mediacontent zelf onder de loep wordt genomen. Onder leiding van diverse experts en met behulp van een digitale onderzoekstool voor de Geesteswetenschappen zullen journalisten en (media-) studenten zich buigen over actuele vraagstukken, zoals het islamdebat sinds de moord op Theo van Gogh.

Digitale tools

Digitale data zijn populair. Maar het verzamelen, onderzoeken, waarderen en presenteren van data is zeker niet eenvoudig. In een tijdperk waarin digitale data voor uiteenlopende doeleinden worden ingezet, zijn data-onderzoekers en -journalisten van cruciaal belang om het kaf van het koren te scheiden. Zij moeten in staat zijn om de meest uiteenlopende data goed en objectief te interpreteren. Om dit te kunnen doen is het belangrijk te weten wat er kan en niet kan met diverse digitale tools. Tijdens de masterclass nemen we zo'n tool (ontwikkeld door Beeld & Geluid, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam) onder de loep, graven de deelnemers in mediacontent en bediscussiëren ze de mogelijkheden en beperkingen van de tool voor onderzoekers en de journalistieke wereld. 

Case study: het Islamdebat 

Al decennialang spelen in onze samenleving diverse multiculturele vraagstukken over het Nederlanderschap, de Islam en bijvoorbeeld de lading van de term ‘Marokkanen’. Vooral door gebeurtenissen als ‘9-11’ en de moord op Theo van Gogh (in november precies tien jaar geleden) lijkt het Islamdebat steeds opnieuw te worden aangezwengeld. Tijdens de masterclass stellen we ons de vraag op welke manier de media hier zelf een rol in spelen. Hoe vaak is er bijvoorbeeld in de afgelopen tien jaar op radio en televisie over islamgerelateerde thema’s gesproken? En op welke manier gebeurde dat? Zijn er trends in het gebruik van termen als ‘moslims’, ‘allochtonen’ en ‘Marokkanen’, of juist niet? De masterclass is erop gericht om veel van en met elkaar te leren over digitale data, onderzoek en mediadebatten. Er zijn presentaties vanuit wetenschappelijke en journalistieke hoek en deelnemers worden uitgedaagd om in groepsverband een tool te testen, data te interpreteren en resultaten informeel te presenteren. 

Wie kan deelnemen?

Professionals, studenten journalistiek en studenten met een interesse in media- en data-onderzoek. We laten iedereen toe met een goede motivatie, zolang er nog plek is.

Waar en wanneer? 

Maandag 20 oktober, van 12.30 tot 18.00 uur 
Locatie: VondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA, Amsterdam 

Aanmelden

Je kunt je opgeven voor de masterclass via de website van VondelCS. Schrijf een goede motivatie en wees er snel bij. Nadat je het formulier hebt ingevuld en verzonden krijg je een automatische bevestiging dat we het formulier hebben ontvangen. In de week van 12 oktober krijg je per e-mail een uitgenodiging en meer informatie over het programma.

Afbeelding:
VondelCS webiste