Games als, door en voor cultuur
“De jeugd heeft de toekomst”; ik geloof dat dat gezegde de spijker op de kop slaat. Jongeren vormen de volwassenen van de toekomst en bepalen in grote mate hoe de toekomst eruit gaat zien. Toch blijven de stemmen van jongeren vaak ongehoord. Met het onderzoeksproject EPIC-WE proberen we daar verandering in te brengen. Want bij Beeld & Geluid geloven we dat de stem van de jeugd gehoord moet worden!
“De jeugd heeft de toekomst”; ik geloof dat dat gezegde de spijker op de kop slaat. Jongeren vormen de volwassenen van de toekomst en bepalen in grote mate hoe de toekomst eruit gaat zien. Toch blijven de stemmen van jongeren vaak ongehoord. Met het onderzoeksproject EPIC-WE proberen we daar verandering in te brengen. Want bij Beeld & Geluid geloven we dat de stem van de jeugd gehoord moet worden!
Hoe? Met zogenaamde Game Jams. In kleine groepjes gaan jongeren (in de leeftijd van 16 t/m 24 jaar) twee dagen met elkaar aan de slag om een spel te ontwikkelen rondom een thema dat te maken heeft met hun toekomst. Hierbij kun je denken aan klimaatverandering, inclusie, het woningtekort, mentale gezondheid, en ga zo maar door.
Bij het woord ‘game’ zullen velen misschien meteen denken aan een videogame, maar we bedoelen ‘spel’ in de breedste zin van het woord: van bordspellen tot speurtochten, digitaal of analoog. Zolang er een narratief in het spel zit rondom het zelfgekozen thema en jongeren er actief mee aan de slag kunnen. De inspiratie voor hun game? De collectie van Beeld & Geluid natuurlijk!
In totaal gaat Beeld & Geluid samen met Dropstuff Media en de Hogeschool van Amsterdam vier Game Jams in Nederland organiseren. Daarnaast vinden er ook Game Jams plaats in Portugal en Denemarken bij onze internationale partners. De eerste Game Jam zit er inmiddels op! In dit blog neem ik je graag mee voor een terugblik.
Van nijntje tot katten
Op de vroege ochtend van zaterdag 13 april kwamen 15 studenten aan bij Beeld & Geluid om hun eigen games te bedenken, met als grote inspiratiebron de collectie van het museum. Na een warm welkom en een korte introductie rondom EPIC-WE kregen de jongeren de tijd om het museum te ontdekken. Daarna volgden nog diverse teambuilding en brainstorm activiteiten, waarna de jongeren een belangrijk maatschappelijk thema kozen als basis voor hun game, en het creëren kon beginnen!
Op zondag 14 april werden de ideeën gedocumenteerd in speciale blogs en werden prototypes van de games gemaakt. Enkele experts uit de game industry kwamen langs voor een feedbackronde. Met de tips en tricks van de profs konden de teams hun spel nog beter maken, waarna het tijd was om te pitchen aan een deskundige jury. En als ik zeg deskundig, bedoel ik ook deskundig! Niemand minder dan bijvoorbeeld Martine Spaans van de Dutch Game Association nam plaats in de jury om alle games te beoordelen..
De volgende games werden gepresenteerd:
- Nijntje goes back to school: een bordspel om het taboe rondom praten over emoties te doorbreken.
- Climate politician: een videogame waarbij de speler verantwoordelijk is voor het behalen van de Nederlandse klimaatdoelstellingen.
- Make it…!: een kaartspel waarbij de engel en de duivel met elkaar strijden om de mentale gezondheid van het hoofdpersonage.
- CAT-a-strophic Climate: een bordspel waarin vier katten in bootjes de wereld rondgaan om plastic uit de oceanen op te vissen.
Van prototypes naar workshops en masterclasses
De jury benoemde het spel Make it…! tot winnaar van de eerste Game Jam. Wat ik mooi vind aan ons onderzoeksproject is dat EPIC-WE niet alleen draait om winnen of wie het beste spel bedenkt. De bedoeling is dat de onderzoekers na afloop van de vier Game Jams een framework ontwikkelen welke gebruikt kan worden door instellingen en organisaties, zodat zij zelf Game Jams kunnen gaan organiseren om te zorgen voor meer participatie van jongeren in de maatschappij. Daarnaast worden een aantal van de door jongeren gemaakte games verder doorontwikkeld tot echte spellen!
Zo ver is het nog niet. Eerst kijken we uit naar de tweede Game Jam die zal plaatsvinden in september.