Je bevindt je hier:

De weg naar een nieuwe merkidentiteit

Op donderdag 7 april 2022 presenteerde Beeld & Geluid een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Een grote verandering met nog grotere impact. Hoe zijn we tot deze keuze gekomen? En hoe verliep het proces?

Op donderdag 7 april 2022 presenteerde Beeld & Geluid een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Een grote verandering met nog grotere impact. Hoe zijn we tot deze keuze gekomen? En hoe verliep het proces?

Voortbouwend op de ambitie om dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van media met het modernste media-archief ter wereld te zijn, presenteerde Beeld & Geluid op donderdag 7 april 2022 een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze vernieuwde merkidentiteit draagt bij aan onze zichtbaarheid en herkenbaarheid als inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek, waar media centraal staan en waar continu wordt gewerkt aan een mediageheugen, waarin iedereen zich herkent.

Nieuwe merkidentiteit

Het medialandschap is continu in beweging. Dat geldt ook voor Beeld & Geluid. De afgelopen jaren stonden dan ook in het teken van vernieuwing. In 2006 begonnen als het archief van radio en televisie, zijn wij nu het huis waar alle media zijn ondergebracht; zoals pers en journalistiek maar ook games en online media. Met onze collectie vertellen wij de mooiste verhalen. Hier in huis, zoals vanaf oktober in ons nieuwe Mediamuseum, maar ook online of op locatie in bijvoorbeeld bibliotheken of op scholen. Daarnaast zijn onze activiteiten breder geworden, doordat wij ons steeds meer richten op actuele en maatschappelijke media-thema’s, zoals bijvoorbeeld de inzet en toepassing van kunstmatige intelligentie op het gebied van media. Onze merkidentiteit paste dus niet meer bij wie wij zijn en wat wij willen uitstralen. Daarnaast, en niet minder belangrijk, sloot ons logo na 14 jaar niet meer aan bij de dynamiek van hedendaagse marketing en communicatie. Het logo was vrij statisch, zonder verdere vormgeving. Aangezien wij zelf steeds meer video’s produceren en online aan ons merk bouwen, hebben wij behoefte aan niet alleen een logo maar ook aan vormgeving die wij voor verschillende doeleinden kunnen inzetten.

Merkverhaal als uitgangspunt voor merkidentiteit

Nadat wij vaststelden dat het tijd was voor een nieuw jasje, gingen wij op zoek naar bureaus die gespecialiseerd zijn in niet alleen huisstijlontwikkeling, maar die ons ook konden helpen om onze positionering helder te krijgen. Wij selecteerden drie bureaus voor een pitch en kozen uiteindelijk voor ontwerpbureau Volta. Zij hadden niet alleen een goed verhaal, maar kwamen ook met passende creatieve ideeën en een heldere aanpak. Belangrijk was dat zij een strateeg hadden meegenomen om ons te begeleiden. 

Wij deelden de rebranding op in twee fases; strategische werksessies en het creatieve proces. Tijdens de werksessies bepaalden wij onze nieuwe positionering en schreven wij ons merkverhaal. Deze fase was enorm belangrijk, want als je je visie niet helder hebt, dan kun je nog zo’n leuke huisstijl bedenken, maar dat gaat dan echt niet werken. De werksessies vonden plaats met een kleine groep, maar wij hebben vanaf het begin alle collega’s bij het proces betrokken. Via interne polls legden wij hen de verschillende onderwerpen voor die tijdens de werksessies aan bod kwamen. Zo konden zij bijvoorbeeld mede bepalen of wij de naam Beeld & Geluid moesten behouden. Na de strategische werksessies is het creatieve team van Volta aan de slag gegaan. 

"Bij Volta houden we van sterke merken, logo’s die heel direct communiceren, helder en zonder teveel poespas. Onderscheidend en niet té trendy - want niets verandert zo snel als de laatste trend. Dynamiek vinden we daarin belangrijk, omdat het logo ook geschikt moet zijn voor animatie. De kwaliteit zit in de eenvoud, eenvoud maar toch inhoudelijk."  - Pieter van den Heuvel, senior designer Volta
Nieuw logo van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid

Logo en huisstijl

De basis van ons nieuwe logo is terug te leiden naar de zintuigen. Het vierkant en de cirkel zijn abstracte vormen die 'zien' en 'horen' verbeelden. De kleurcombinatie koningsblauw met accenten van magenta en lichtblauw is gebaseerd op een aantal van de kernwaarden: vooruitstrevend, verrassend, veelkleurig en vrolijk. Daarnaast veranderden wij ook de schrijfwijze van Beeld & Geluid, met toevoeging van een & in plaats van het voegwoord ‘en’.

 

Thumbnail van aflevering 2x03 met links presentatrice Sosha Duysker. Rechts presentator Kevn van den Berg met een vrouw die hij interviewt. Onder in beeld lees je de titel van de aflevering 'Sneak peek van ons nieuwe logo'

(W)Auw van de bouw

In de (W)Auw van de bouw (seizoen twee, aflevering drie) interviewde presentatrice Sosha Duysker mij al over deze aankomende verandering. Wil je dus nog meer weten over wat er komt kijken bij een verandering in merkidentiteit, kijk dan deze aflevering terug!