Je bevindt je hier:

De nieuwsconsumptie van jongeren

Na twee jaar internationale samenwerking tussen game ontwikkelaars, mediaprofessionals en nieuwswijsheid specialisten, is deze week NewsArcade gelanceerd. Dit interactieve format biedt nieuwsorganisaties de kans om jongeren op een actieve manier te betrekken bij het nieuws. In deze blog lees je hoe NewsArcade bijdraagt aan het bevorderen van nieuwswijsheid onder jongeren en welke rol Beeld & Geluid speelt binnen dit project.

Na twee jaar internationale samenwerking tussen game ontwikkelaars, mediaprofessionals en nieuwswijsheid specialisten, is deze week NewsArcade gelanceerd. Dit interactieve format biedt nieuwsorganisaties de kans om jongeren op een actieve manier te betrekken bij het nieuws. In deze blog lees je hoe NewsArcade bijdraagt aan het bevorderen van nieuwswijsheid onder jongeren en welke rol Beeld & Geluid speelt binnen dit project.

Jongeren zit met een telefoon op stoepje, je ziet alleen benen

In een snel veranderend digitaal landschap, waar traditioneel nieuws het steeds vaker aflegt tegen gesponsorde content, misinformatie, desinformatie en entertainment, is het cruciaal om mensen te betrekken bij betrouwbaar nieuws. Bij Beeld & Geluid werken we hieraan onder andere door projecten zoals NewsArcade. Binnen dit project had Beeld & Geluid de taak om de educatieve waarde van de tool te verkennen en te vergroten. 

NewsArcade maakt van nieuws lezen een interactieve belevenis. Gebruikers stellen zelf een nieuwsverhaal samen door keuzes te maken tussen voorgelegde statements, koppen en afbeeldingen. Spelenderwijs krijgen ze inzicht in de afwegingen die een journalist maakt. Als projectmedewerker gespecialiseerd in de ontwikkeling van educatieve materialen op het gebied van nieuwswijsheid, bracht ik samen met collega’s en diverse experts in kaart hoe de tool ingezet kan worden voor educatieve doeleinden om daarmee nieuwswijsheid bij jongeren te vergroten.

Iemand kijkt op z'n telefoon in het donker

De nieuwsbehoefte van Gen-z

De tool richt zich op Gen-Z, de generatie die bekendstaat om een skeptische en kieskeurige houding ten opzichte van nieuws. Met toegang tot een overweldigend media-aanbod kiezen ze vaak niet voor traditionele nieuwsmerken.

Het is een grote en belangrijke opgave voor media om een brug te slaan naar gen-z door nieuws te produceren dat aansluit bij de nieuwsbehoeftes van jongeren en in te spelen op hun kieskeurige houding. Ook voor onderwijs is een rol weggelegd, namelijk om jongeren meer kennis te geven over het journalistieke proces en door vaardigheden te stimuleren die jongeren helpen bij het selecteren en interpreteren van nieuws. 

Adviezen voor in de klas

Om te onderzoeken hoe we de educatieve waarde van NewArcade kunnen vergroten, hebben we expertpanels geraadpleegd. De feedback van externe mediawijs professionals leidde tot belangrijke inzichten en aanpassingen, zoals betere informatie over nieuwswaarden, versterking van het spelelement en een verbeterde feedbackloop in het spel.

De experts gaven het advies om de tool te gebruiken in middelbaar en hoger onderwijs. Ze vonden dat de tool goed gebruikt zou kunnen worden als een conversatiestarter in de klas. Vooral verwerkt in een lespakket en in combinatie met een journalist in de klas kan de tool goed uit de verf komen. 

Op advies van experts ontwikkelden mijn collega's en ik een lespakket voor middelbaar en hoger onderwijs, genaamd 'NewsArcade in de klas'. De les bestaat uit een theoretisch deel over nieuwswaarden en journalistieke invalshoeken, de NewsArcade spelervaring, en een dialoog tussen een journalist en de klas.

In het theoretische deel lichten we drie nieuwswaarden toe: 'actualiteit', ‘amusement’ en 'afstand'. Daarnaast komen vier invalshoeken aan bod: 'human interest', ‘analytisch’, ‘sensationeel’ en 'constructief', die de invloed van journalistieke keuzes op het artikel belichten. Vervolgens krijgen jongeren de opdracht om met NewsArcade een verhaal te produceren dat bij een van de vier perspectieven past. Na de spelervaring bespreken de klas en de journalist de resultaten en het journalistieke keuzeproces. Het lesprogramma heeft ten doel dat jongeren door meer begrip van nieuwswaarden en invalshoeken, bewuster leren omgaan met de informatie die ze dagelijks ontvangen. 

De partners van NewsArcade starten binnenkort met een nieuw project om de tool verder aan te passen voor onderwijsgebruik. Beeld & Geluid zal daarbij betrokken zijn als associate partner en ik kijk uit naar de doorontwikkelde tool die nog beter aan zal sluiten bij de wensen van het onderwijs.

Beeld met logo van newsarcade en tekst 'in the class room'

Nieuws kritisch beoordelen

Dit project onderstreept het belang van mediawijsheid in het huidige digitale medialandschap. Door jongeren spelenderwijs vertrouwd te maken met journalistieke processen, versterken we hun vaardigheden om nieuws kritisch te beoordelen en bronnen te herkennen en te gebruiken. 

NewsArcade is een innovatieve aanpak om jongeren te betrekken bij nieuwsproductie en -consumptie. Door educatie te combineren met interactieve elementen, wordt ernaar gestreefd de kloof tussen Gen-Z en traditionele media te overbruggen. Het project illustreert hoe media-instellingen, onderwijs en technologie kunnen samenwerken om mediawijsheid te bevorderen in een steeds complexer wordend digitaal informatietijdperk.

Disclaimer: Houd er rekening mee dat de lesopzet van NewsArcade in de klas zich in een conceptfase bevindt. Het format dient ter inspiratie en schetst het potentieel van de tool, maar bepaalde functies en functionaliteiten voor onderwijstoepassing zijn nog in ontwikkeling. We adviseren geinteresseerden om dit concept te gebruiken ter inspiratie en niet voor direct gebruik in de klas. Mocht je meer willen weten over het laspakket en de tool, dan kun je vrijblijvend contact met me opnemen: a.bothmer@beeldengeluid.nl

NewsArcade is gefinancierd door de Europese Commissie. Project Nummer: 101060250.