You are here:

Medialogica in de klas bij Beeld en Geluid

Beeld en Geluid en Human slaan de handen ineen voor een educatief programma over de waarheid van het nieuws. Onder leiding van de makers van Medialogica gaan je leerlingen in discussie en worden ze zich bewust van de werking van de publieke opinie en de rol die media daarin spelen. Meld je snel aan om gratis deel te nemen aan deze pilot.

Medialogica in de klas bij Beeld en Geluid. Foto: Jorrit Lousberg

Onder de titel 'Medialogica in de klas bij Beeld en Geluid’ wordt samen met makers en redacteuren van Human gekeken naar hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. Met de leerlingen worden levendige discussies gevoerd over onder andere complottheorieën, gefotoshopte nieuws- en reclamefoto’s, over feiten en waarheden, en of de vrijheid van meningsuiting moet worden ingeperkt om nepberichten tegen te gaan. Je bewust worden van de werking van de publieke opinie en de rol die media daarin spelen is het doel van deze masterclass.

Over Medialogica

Na slapen en werken besteden wij de meeste tijd aan het gebruik van media. Zij dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid, ze bepalen in belangrijke mate ons beeld van de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe verhoudt het beeld dat zij schetsen zich tot de werkelijke wereld? Welke mechanismen zijn er aan het werk?
Dat is waar het in het Human-programma Medialogica om gaat.

Er is een beperkt aantal plekken voor deze gratis masterclasses, dus neem snel contact op met de afdeling Boekingen & Evenementen voor de beschikbare data en tijden.

Het is mogelijk de masterclass uit te breiden met een bezoek aan de tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck. Bespreek de mogelijkheden met de afdeling Boekingen en Evenementen, contactpersoon Jantien Tap.

Contact:

T 035 – 677 5444 (maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur)
E evenementen@beeldengeluid.nl, t.a.v. Jantien Tap

Pilot Medialogica in de klas bij Beeld en Geluid

Verslag door Rowan Olierook, redacteur Medialogica in de klas - 30 januari

Marc Josten, eindredacteur Medialogica, en Rowan Olierook, redacteur 3FM Tussenuur en Medialogica in de klas, stonden in Beeld en Geluid voor een uitbundige, kritische groep MBO-scholieren.

Samen spraken ze over onder andere de geloofwaardigheid van het nieuws, mediahypes (zoals rapper Boef) en gefotoshopte foto’s. “Je ziet toch zo dat dit nep is, zijn hoofd is veel groter dan de andere hoofden,” merkte Weronika (18) op bij het zien van de Tweet van Geert Wilders, waarbij hij Alexander Pechtold als Hamas strijder neerzette.

Na het zien van de bewerkte Medialogica aflevering over Bultrug Johannes kwam de discussie goed op gang. In de aflevering zien we dat, nadat de gestrande bultrug op Texel sterft, er een sociale mediahype ontstaat. Zo werden er mensen bedreigd, omdat zij schuldig werden bevonden aan de dood van het dier. “Waarom maakte ze hem nou niet eerder dood?”, vroeg Hajar (19) en vele anderen zich af. “Omdat ze bang zijn voor de volkswoede,” vertelt Dirk (19). En precies deze werking van de publieke opinie en de rol die de media hierin spelen werd door middel van deze aflevering en een stellingspel duidelijk voor de leerlingen uit Eindhoven.

Waarom maken mensen nepnieuws? Mensen worden er alleen maar bang van!

Toen er werd gediscussieerd over nepnieuws vroeg Weronika zich hardop af, waarom mensen nepnieuws maken. “Mensen worden er alleen maar bang van, omdat ze bijvoorbeeld geloven dat er een aardbeving komt.” “Om hun mening een bepaalde kant op te sturen,” vertelt Dirk. “Ja, en om geld te verdienen,” zegt Jovania (18).

Een aantal leerlingen volgt niet meer het nieuws, omdat ze er of, zoals Pim zowat depressief van werden, en andere omdat ze, zoals Hajar en Merve (20) “gek werden van de negatieve manier waarop moslims, in relatie tot IS, in beeld worden gebracht.”

Kortom, de masterclass ‘Medialogica in de klas’ maakte veel los. “We hebben geleerd om respect te hebben voor elkaar, dat we moeten luisteren naar andermans mening en dat je kritisch moet zijn naar wat je leest en ziet,” vertelt Eva (16) aan het einde van de les. 

beeldengeluid.nl maakt gebruik van cookies
We gebruiken functionele cookies en cookies voor het beheer van statistieken, social media en advertenties. Als je verder surft, ga je daarmee akkoord. Lees meer