You are here:

TILT Live

Dat de journalistiek verandert is duidelijk. Als student journalistiek of student media weet je daar alles van en surf je mee op indrukwekkende ontwikkelingen. De vormen, bronnen, invalshoeken en de consumptie van de verhalen: de mogelijkheden worden groter en veelzijdiger. Wordt het dan ook makkelijker om je verhaal te vertellen of juist ingewikkelder om je doelgroep te bedienen?

TILT Live wil je laten zien hoe media omgaan met die veranderingen. Hoe maken zij de juiste keuzes? Wat werkt en wat werkt niet? TILT Live biedt je de kans om te leren van mediamakers, ze vragen te stellen en met ze in contact te komen.

Een middag vol presentaties, case studies en workshops, van en voor mediamakers. TILT Live is gratis en vindt plaats bij Beeld en Geluid op het Media Park in Hilversum.

Het programma is verdeeld over twee blokken. Per blok kies een sessie die je bij wilt wonen.

13.00 - 14.30 uur

A. Research met Data

Journalistieke research in de eindeloze vijver vol online-data schept nieuwe mogelijkheden, brengt nieuwe verhalen en vereist tegelijk ook nieuwe vaardigheden. Hoe doen de researchdesks dat? Hoe kun je data inzetten, zijn er eigenlijk wel grenzen aan die research?

Sprekers, onder andere:
Yordi Dam - datajournalist LocalFocus, Rapfactcheck

B. Ctrl-C Ctrl-V 

Het internet is een onuitputtelijke bron vol materiaal om in je verhalen te gebruiken. Ook de archieven puilen uit met beelden en eerdere publicaties. Hoe kan je archiefmateriaal gebruiken? En wat valt onder auteursrecht en wanneer beroep je je op het citaatrecht? Aan het woord komen makers van initiatieven die op een creatieve manier archieven gebruiken.

Sprekers, onder andere:
Wytze Koppelman - TILT, Beeld en Geluid

15.00 - 16.30 uur

A. Vorm en inhoud

De mogelijkheden om je verhaal bij je publiek te krijgen zijn enorm vergroot. Zozeer dat de manier van vertellen veranderd is. Visueler, pakkender en naadloos passend op verschillende platforms. Welke valkuilen zijn er? Welke concessies moet je aan je verhaal doen? Welke keuzes maken succesvolle platforms en hoe houden zij nauw contact met hun publiek?

Spekers, onder andere:
Melvin Captein - adjunct chef NOS op 3

B. Kunst van het vertellen

De basics van hoe je een journalistiek verhaal vertelt blijven ondanks de vele nieuwe mogelijkheden stevig overeind. Kijken, kritische vragen stellen, een onafhankelijke houding innemen en je lezer meetrekken in je verhaal. Ervaren en jonge makers spreken over hoe je in deze tijden van informatieovervloed deze kernwaarden bewaakt.

Sprekers, onder andere:
Pieter Fleury - filmmaker (o.a. bijdragen Diogenes (VPRO, 1985 tot 1997), Ramses: Où est mon prince (2002), Noord-Korea: een dag uit het leven (2004))
Jurjen Blik - regisseur (o.a. De Hokjesman (2013), Stuk (2019))

Workshops

Tijden en onderwerpen worden later bekend gemaakt.