Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

TILT Live

Inspirerende middag in Beeld & Geluid met de mediamakers van nu voor de mediamakers van straks. TILT Live laat je 11 november 2019 zien hoe media omgaan met alle veranderingen in het journalistieke veld.

Inspirerende middag in Beeld & Geluid met de mediamakers van nu voor de mediamakers van straks. TILT Live laat je 11 november 2019 zien hoe media omgaan met alle veranderingen in het journalistieke veld.

Dat de journalistiek verandert is duidelijk. Als student journalistiek of student media weet je daar alles van en surf je mee op indrukwekkende ontwikkelingen. De vormen, bronnen, invalshoeken en de consumptie van de verhalen: de mogelijkheden worden groter en veelzijdiger. Wordt het dan ook makkelijker om je verhaal te vertellen of juist ingewikkelder om je doelgroep te bedienen?

TILT Live wil je laten zien hoe media omgaan met die veranderingen. Hoe maken zij de juiste keuzes? Wat werkt en wat werkt niet? TILT Live biedt je de kans om te leren van mediamakers, ze vragen te stellen en met ze in contact te komen. Een middag vol presentaties, case studies en workshops, van en voor mediamakers. 

TILT Live is gratis en vindt plaats bij Beeld & Geluid op het Media Park in Hilversum.

Inschrijven

TILT Live vindt plaats bij Beeld & Geluid op het Media Park in Hilversum en is gratis. Wel van te voren inschrijven. Wacht niet te lang, de zaalcapaciteit is gelimiteerd. Het programma is verdeeld over twee blokken. Per blok kies je naar welke sessie of workshop je wilt. Na inschrijving ontvang je in de week voor 11 november meer informatie.

Programma

13.15 - 15.00 uur - Eerste ronde

Kunst van het vertellen

De basics van hoe je een journalistiek verhaal vertelt blijven ondanks de vele nieuwe mogelijkheden stevig overeind. Kijken, kritische vragen stellen, een onafhankelijke houding innemen en je lezer meetrekken in je verhaal. Makers die lang geleden begonnen zijn met journalistieke verhalen en makers die juist de afgelopen jaren faam hebben gemaakt spreken over hoe je deze kernwaarden bewaakt.

Sprekers:

  • Pieter Fleury - documentairemaker die in de jaren 80 en 90 grote buitenlandreportages maakte voor het VPRO-programma Diogenes en later bijvoorbeeld ook de documentaire Ramses: Où est mon prince (2002, Gouden Kalf).
  • Jurjen Blick - regisseur van veelgeprezen documentaire televisieseries zoals De Hokjesman (2013) en Stuk (2019, Zilveren Nipkowschijf).
  • Ireen van Ditshuyzen - regisseur, producent en eindredacteur die vanaf haar eerste televisieprogramma’s in de jaren 70 een lange lijst van tv en documentaireproducties op haar naam heeft staan. In 1995 ontving zij een Zilveren Nipkowschijf voor haar hele oeuvre en in 2011 de Beeld & Geluid Oeuvre Award.
  • Marjolein Knol - freelance podcastmaker die van 2014 tot 2016 voor Dagblad van het Noorden pionierde met de podcastserie Achter het verhaal en in 2017 de prijswinnende podcasts Oerend HarTT maakte.  

Research met Data

Journalistieke research in de eindeloze vijver vol online-data schept nieuwe mogelijkheden, brengt nieuwe verhalen en vereist tegelijk ook nieuwe vaardigheden. Hoe kun je data inzetten, zijn er eigenlijk wel grenzen aan die research?

Sprekers:

  • Yordi Dam - medeoprichter van datajournalistiek persbureau en datavisualisatieplatform voor media-organisaties LocalFocus, én hij is ook de man achter Rapfactcheck dat hiphopteksten visueel analyseert.
  • Gaby de Groot - datajournalist en researcher bij het Financieele Dagblad en betrokken bij diverse onderzoeksprojecten, zoals de Panama Papers en de Paradise Papers.

  • Winny de Jong - datajournalist bij NOS, onder meer voor het NOS Journaal, en die zoals ze zelf op haar site zegt: ‘data interviewt in plaats van mensen’.    

Workshop Datavisualisatie met Frederik Ruys

Iedereen kan data visualiseren. Maar hoe doe je dat eenvoudig en goed?

De verhelderende en praktische workshop toont je het proces van datavisualisatie, waarna de deelnemers zelf gaan stoeien om een helder verhaal te presenteren. Frederik Ruys is information designer en datajournalist en is mede-eigenaar van Vizualism

15.15 - 17.00 uur - Tweede ronde

Vorm en inhoud

De mogelijkheden om je verhaal bij je publiek te krijgen zijn enorm vergroot. Zozeer dat de manier van vertellen veranderd is. Visueler, pakkender en naadloos passend op verschillende platforms. Welke valkuilen zijn er? Welke concessies moet je aan je verhaal doen? Welke keuzes maken twee succesvolle verschillende platforms en hoe houden zij nauw contact met hun publiek?

Met de volgende sprekers:

  • Nick Felix - presentator en verhalenmaker bij NOS op 3, het platform van de NOS dat nieuwsverhalen vertelt op verschillende op jongeren gerichte platforms, bijvoorbeeld met een uitlegvideo, swipe-animatie, kort artikel en interactieve specials. Ook experimenteert NOS op 3 met Google Home.
  • Thomas Rueb - journalist / presentator van de podcast NRC Vandaag dat dagelijks de luisteraar in 20 minuten bijpraat over een actueel nieuwsonderwerp.
  • Annick van der Leeuw - eindredacteur en podcastexpert bij BNR, zij licht toe hoe BNR nieuwsverhalen op innovatieve manieren afstemt op nieuwe doelgroepen.

Ctrl-C Ctrl-V 

Welk eerder verschenen beeldmateriaal gebruik je om je verhaal te maken? De archieven, bijvoorbeeld van Beeld & Geluid, zijn haast oneindig. Hoe vind je de juiste beelden en wat mag wel en wat niet? Twee verschillende initiatieven laten zien hoe je op een creatieve manier archieven gebruikt.

Met de volgende sprekers:

  • Immy Verdonschot - online specialist bij Beeld & Geluid en verantwoordelijk voor het verhalenplatform TILT dat aan de hand van archiefbeelden verhalen maakt over de wisselwerking tussen mens, media en maatschappij.
  • Peter van Langen - filmmaker, in zijn documentaire Midnight Frontier (2019), die we ook laten zien, reconstrueert hij aan de hand van archiefmateriaal de aanval in Georgië in 2013 op homorechtenactivisten.

Workshops

Googlen voor gevorderden met Annelies Botjes (Researchdesk)

Hoe vind je op internet verborgen informatie? Leer aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe je het onvindbare vindt. Je gaat zelf aan de slag, krijgt tips en tricks, en ontdekt zo wat slimme, alternatieve routes jou kunnen opleveren. 

Annelies Botjes werkt bij de Researchdesk, een gezamenlijke onderzoeksafdeling van VPRO, NTR, BNNVARA en HUMAN, en is gespecialiseerd in Open Source Intelligence (OSINT)-tools.