Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Cross Media Café - Web3 en de media: NFT’s

NFT’s en de media-industrie. Hoe worden non fungible tokens nu al ingezet en wat kunnen we in de toekomst verwachten? In deze editie van het Cross Media Café - live in de zaal van Beeld & Geluid! - spreken pioniers over de mogelijkheden.

NFT’s en de media-industrie. Hoe worden non fungible tokens nu al ingezet en wat kunnen we in de toekomst verwachten? In deze editie van het Cross Media Café - live in de zaal van Beeld & Geluid! - spreken pioniers over de mogelijkheden.

Cross Media Café - 5 april 2022

Muziekproducenten die een album uitbrengen als NFT, sportmerken die een uniek stukje videomateriaal verhandelen, modemerken die digitale kledingstukken aanbieden. Veel bedrijven zien NFT’s als marketingtool om hun producten te promoten.

Tijdens het Cross Media Café gaan we in op de rol van deze NFT’s, oftewel: niet uitwisselbare digitaal certificaten van echtheid of eigendom. Wat betekent het als je digitale objecten een unieke identiteit kan geven en ze daarmee ook kan verhandelen? Voor welke organisaties kan dit interessant zijn? Wat kan de media-industrie daarmee? 

Te gast:

  • Don Diablo is muzikant (#7 in de DJ Mag Top 100), ontwerper en kunstenaar. Hij verkocht meerdere NFT’s en is nu een van de "highest-selling" digitale artiesten ter wereld.
  • Marloes Pomp (Web3 adviseur van de Dutch Blockchain Coalition) werkt momenteel aan de oprichting van DutchDao, een ‘Decentralised Autonomous Organisation’ voor iedereen die bezig is met Web3 ontwikkelingen.
  • Daan Doornink (a.k.a Daan Kip) is oprichter van XRBase en werkt aan een nieuwe VR productie, waar de 3D digitale assets niet alleen gebruikt worden voor film maar ook als NFT’s worden verkocht.
  • Sophie op den Kamp is Managing Director van The Fabricant, een bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale mode, te koop als NFT. Via het platform The Fabricant Studio kunnen ook andere ontwerpers hun digitale creaties uploaden.
  • René Otto is advocaat bij Van Iersel Luchtman Advocaten en expert als het aankomt op de juridische kant van NFT’s. Wat koop je nou eigenlijk? Wat zijn smart contracts, utility NFT’s en fractionalised NFT’s?
  • Bregtje van der Haak (documentairemaker bij VPRO) verdiepte zich voor de Tegenlicht-aflevering NFT mania in de waarde-explosie van NFT’s in de kunstwereld. Zij vertelt over haar ervaringen in deze nieuwe wereld en de relevantie daarvan voor de media-industrie.
  • Nadia Piet is Head of Creative Technology bij Dept Agency dat een open source NFT-marktplaats opzette en als eerste een virtuele AR-drop maakte met NFT’s en Snapchat’s nieuwe body-tracking tool. Zij laat met recente cases zien hoe brands NFT’s inzetten

Web3

NFT’s zijn toepassingen binnen het zogeheten Web3, de nieuwe ‘versie’ van internet waarbij de blockchain-technologie een centrale rol speelt. De decentrale inrichting van Web3 belooft het internet zoals we dat nu kennen te veranderen.

In 2022 kijken we tijdens een aantal Cross Media Cafés naar de invloed van Web3 op de media-industrie. 

Live én online

Het gratis Cross Media Café vindt plaats in de grote zaal van Beeld & Geluid in Hilversum, met na afloop - als vanouds - de netwerkborrel. Kan je er niet bij zijn, meld je dan aan voor de online livestream. Je ontvangt dan een dag van te voren een link.

Het Cross Media Café wordt georganiseerd door Beeld & Geluid en Media Perspectives. In deze bijeenkomsten voor mediaprofessionals worden de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.