Cross Media Café - Live is life
Er zijn tegenwoordig weinig momenten dat ‘’iedereen’’ tegelijkertijd kijkt, en die het Nederlandse publiek echt samenbrengen. Maar als het gebeurt, dan gebeurt het op alle platforms en is het het gesprek van de dag voor iedereen. Maar ook voor kleinere groepen is ‘’live’’ ineens groot aan het worden.
Er zijn tegenwoordig weinig momenten dat ‘’iedereen’’ tegelijkertijd kijkt, en die het Nederlandse publiek echt samenbrengen. Maar als het gebeurt, dan gebeurt het op alle platforms en is het het gesprek van de dag voor iedereen. Maar ook voor kleinere groepen is ‘’live’’ ineens groot aan het worden.
Games als Fortnite zijn een hangplek voor jongeren, op kanalen als Twitch wordt dag en nacht gespeeld, en Facebook Live is plots een belangrijk kanaal aan het worden. Voor volgend jaar staan weer een aantal grote live-events in Nederland op het programma: het Eurovisie Songfestival in Nederland, het EK Voetbal en de Formule 1 op Zandvoort.
Hoe kijkt de video- en tv-sector aan tegen live? Hoe zien de internet spelers het? Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Welke innovaties zouden een rol kunnen spelen? Op het Cross Media Café komen verschillende partijen aan het woord.
Sprekers:
-
Shanna Nina (Nederlandse ster op Twitch) over hoe zij zo succesvol gebruikmaakt van dit streaming platform met wereldwijd 45 miljoen kijkers.
-
Peter Bruggink (NEP Europe) over remote editing en nieuwe mogelijkheden voor live video.
-
René Delwel en Jeroen van Rossum (United) over nieuwe technologie.
-
Jeroen Doucet (Ex Machina Group) over live interactie op grote schaal via televisie, mobiel, Twitch en Facebook Live.
-
Egon Verharen (manager Innovatie NPO) over hoe de live streaming workflow bij (sport)evenementen tegenwoordig wordt ingericht.
-
Rob Koenen (Tiledmedia) over distributie van zeer hoge resolutie video.
-
Esther Hammelburg (onderzoeker en docent bij de HvA-opleiding Media, Informatie en Communicatie) over haar promotieonderzoek naar de live mediabeleving van culturele events.
-
Michelle Matse (FOX) over de livestream bij de lancering van de serie Walking Dead, fans konden vragen stellen aan de producer en een hoofdrolspeler.
-
Johan Schaap (Fast Moving Targets) & Frank Tieskens (GeenStijl) over GeenPeil rond de Europese Verkiezingen.
-
Stef van der Ziel (Jet-Stream) presenteert bijzondere mogelijkheden rond live video op het gebied van webinars.
- Frits Klok (TiledMedia) over efficiënte distributie van zeer hoge resolutie video.
Meer programma-informatie vind je hier.
Na afloop is er bij de borrel volop gelegenheid na te praten en contact te leggen met sprekers en medebezoekers.
Tickets voor het Cross Media Café: €20,- (incl BTW), studenten betalen €10,-.
Het Cross Media Café wordt 5 keer per jaar georganiseerd door Media Perspectives en Beeld & Geluid.