Cross Media Cafe - Immersive storytelling
Hoe zet je verschillende media in om een verhaal te vertellen? De mogelijkheden zijn haast eindeloos. Maar welk kanaal kies je? Of gebruik je verschillende kanalen? Wat werkt het best? En wat juist absoluut niet?
Tijdens het Cross Media Café op 12 maart in Beeld & Geluid gaan we uitgebreid in op de innovatieve mogelijkheden. Acht mediamakers vertellen over hun gebruik van onder meer WhatsApp, VR, YouTube, immersive journalistiek, podcasts en vooral op maat gesneden mengvormen van deze kanalen.
Hoe zet je verschillende media in om een verhaal te vertellen? De mogelijkheden zijn haast eindeloos. Maar welk kanaal kies je? Of gebruik je verschillende kanalen? Wat werkt het best? En wat juist absoluut niet?
Tijdens het Cross Media Café op 12 maart in Beeld & Geluid gaan we uitgebreid in op de innovatieve mogelijkheden. Acht mediamakers vertellen over hun gebruik van onder meer WhatsApp, VR, YouTube, immersive journalistiek, podcasts en vooral op maat gesneden mengvormen van deze kanalen.
Programma
14:00-17:00
-
Paul de Haas, Lead Creative bij Johnny Wonder, vertelt over de eerste Nederlandse WhatsApp-thriller Ontspoord, gelanceerd door de NS. Deze thriller bestond uit ongeveer 210 berichten (tekst, foto en video) die gedurende een week gedeeld werden. Tijdens de ochtendspits van maandag 28 januari verschenen de eerste berichten van Ontspoord. In de appjes van familie, vrienden of collega’s maakten lezers kennis met de verschillende personages. In de week erna ontvouwde zich een bloedstollende klopjacht…
-
Halbe-Piter Claus, regisseur bij Omrop Fryslân, vertelt over de Jennifer to the max Deze transmediale dramaserie is in samenwerking met Verslavingszorg Noord Nederland, GGD Fryslân en Stichting Lezen gemaakt door Omrop Fryslân voor Schooltv . De serie richt zich op 3.000 brugklassers in Friesland. Het project bestaat uit een boek (Sex to the Max), interactieve YouTube serie, lesbrief, podcast voor ouders en twee Instagram accounts en een actieve Whatsapp functie. De vorm is volledig first-person. Hoe wordt dit verhaal vertelt en wat is de reactie van de doelgroep?
-
Dr. Yael de Haan, lector Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht, leidt een tweejarig onderzoeksproject Immersieve journalistiek en het Betrokken Publiek. Dit project voert zij uit samen met onderzoekers aan de UvA en de Universiteit van Wenen en journalisten van KRO-NCRV, VPRO, NOS, NTR en met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Aan de hand van spraakmakende voorbeelden laat zij zien wat ’immersive journalism’ is, en of de tot nu toe gemaakte producties daadwerkelijk immersief zijn.
-
Peter Kortenhoeven is de oprichter van VR studio Pillow’s Willow, en de ontwikkelaar van EXODUS BURNED, een VR reality game waarin verschillende mensen tegen elkaar kunnen spelen. De game laat als eerste VR-spel het hele lichaam zien, waardoor spelers en toeschouwers op een nieuwe manier samen in het verhaal terecht komen.
-
Klasien van de Zandschulp is een interactief ontwerper. Haar ontwerpen verbinden online en offline verhalen met multi-sensorische interacties of onverwachte ontmoetingen. Het project EAT | TECH | KITCHEN laat zien hoe we onze dagelijkse technologie consumeren, van interactieve keukenrituelen tot dinner parties. Het publiek gaat in gesprek met de Futurist Bot-Chef, om vervolgens een persoonlijk recept te ontvangen en klaar te maken in de 'slimme' keuken. Het project won afgelopen december de IDFA Doclab Immersive Non-Fiction award.
-
Ties Joosten is journalist bij Follow the Money, en was voorheen hoofdredacteur bij Blendle. Voor Vrij Nederland maakte hij samen met Inge Janse de Spoedcursus Verduurzaming, een bijzondere combinatie van podcast, strip en quiz. Aan de hand van de productie laat hij zien welke keuzes gemaakt zijn en tot welke mix van kanalen dit leidde
Vanaf 17:00
- Na afloop is er bij de borrel volop gelegenheid na te praten en contact te leggen met sprekers en medebezoekers.
Tickets voor het Cross Media Café zijn €20,- (incl BTW), studenten betalen €10,-. Voorheen was de toegang gratis, maar vanwege de kosten kunnen we deze bijeenkomst helaas niet meer kostenloos aanbieden. De ticketprijs is inclusief de netwerkborrel na afloop.
Het Cross Media Café wordt 5 keer per jaar georganiseerd door Media Perspectives en Beeld & Geluid.