Zoek en bestel - Veelgestelde vragen

VEELGESTELDE VRAGEN:
AANVRAAG ARCHIEFMATERIAAL VOOR PRIVEGEBRUIK   


Hoe kan ik het archief van Beeld en Geluid doorzoeken?
Dit kan via http://zoeken.beeldengeluid.nl vanaf elke computer met een internetverbinding. U kunt door middel van (een combinatie van) trefwoorden ons archief doorzoeken. Aan de hand van de beschrijving kunt u zich een beeld vormen van dat archiefmateriaal.

Hoe doe ik een aanvraag uit het archief?
Bij archiefmateriaal dat gedigitaliseerd is en aan een aantal technische specificaties voldoet, kunnen particulieren een aanvraag doen voor dat archiefmateriaal. Dat kan met behulp van een winkelwagen rechts boven in de beschrijving van het bewaarde. In die winkelwagen staat de programmanaam vermeld, de omroep, de tijdsduur en de prijs. Hierbij kunt u kiezen of u dat archiefmateriaal op een cd/dvd of een file wilt aanvragen.

Wel of geen toestemming voor levering?
Op het moment van aanvraag is de rechtensituatie rondom het archiefmateriaal meestal nog niet bekend. Beeld en Geluid benadert dan eerst de omroep voor toestemming om een kopie te maken voor privegebruik. De kans bestaat dat de omroep ons geen toestemming geeft/kan geven in verband met de rechten en/of de restricties die op dat archiefmateriaal rusten. Het kan dus zijn dat u iets aanvraagt, waarbij u later het bericht van ons ontvangt dat wij uw bestelling helaas niet kunnen/mogen leveren.

In welk formaat ontvang ik mijn aanvraag?
Bij bestelling kunt u zelf aangeven welke drager gewenst is; een dvd, een cd of een file. De file/download ontvangt u per e-mail.

file audio/radio: .wav
file beeldmateriaal: mpeg4

Er zijn 3 formaten voor televisie-files, en deze worden gekozen afhankelijk van het bronbestand: HD, SD16/9 of SD4/3)

Output format: H264 (MPEG4)
Width: 1280
Height: 720
Audio bitrate: 256 kbps
Ext: .mov 

Output format: H264 (MPEG4)
Width: 1024
Height: 576
Audio bitrate: 256 kbps
Ext: .mov

Output format: H264 (MPEG4)
Width: 720
Height: 576
Audio bitrate: 256 kbps
Ext: .mov

Waarom deze prijs?
Een kopie van een televisieprogramma op dvd kost 29,95 euro, een file van een televisieprogramma kost 19,95 euro. Bij een aanvraag van radiomateriaal zijn de prijzen vergelijkbaar, soms iets hoger omdat de radiocollectie voor een kleiner deel gedigitaliseerd is. Bij het maken van een kopie van het archiefmateriaal maken we die dvd/cd/file aan in een oplage van 1 stuk. Het aangevraagde materiaal ligt niet kant en klaar te wachten, maar het wordt pas aangemaakt nadat de rechten zijn geregeld en de betaalwijze is opgegeven. Het gaat hier om maatwerk en dat kost meer dan wanneer een bepaald programma/serie in een oplage van bijvoorbeeld 3500 stuks wordt aangemaakt.

Maatwerk, vele soorten en maten
De afhandeling van deze service is maatwerk en dat kost meer dan wanneer een bepaald programma/serie in een oplage van zeg 3500 stuks wordt aangemaakt. Ons archief is opgebouwd uit de verschillende dragers door de decennia heen: denk bij audio aan ¼ inch banden, DAT-tapes, lp’s, singles, cd-roms en audio-cd’s, en later mp3 en .wav-files. Bij televisie gaat het dan om 8mm, 16mm, digibeta-, BCN-, Ampex-banden en meer.

Alle programma’s worden zoveel mogelijk uniform in ons archief beschreven.  Zo kunnen we dus het archief goed doorzoekbaar te maken. Daarnaast wordt het gehele archief gedigitaliseerd, om het makkelijk te hergebruiken, en uiteraard om het archief voor de toekomst veilig te stellen.

Wanneer weet ik of de omroep toestemming verleent?
Meestal krijgen we binnen 4 werkdagen bericht van de omroep. Bij sommige aanvragen moet er wat dieper gekeken worden naar de rechtensituatie en kan het wat langer duren

Hoe lang duurt het voordat een dvd/cd geleverd wordt, vanaf het opgeven van de betaalwijze?
Dvd/cd: binnen 7 werkdagen. Het maken van de dvd/cd gebeurt geautomatiseerd. De dag erna worden de dvd’s/cd’s verpakt en verzonden per post.

Hoe lang duurt het voordat een file geleverd wordt?
Als u een file bestelt, ontvangt u deze als .zip-bestand per e-mail. Doorgaans ontvangt u de file daags na het opgeven van de betaalwijze.

Hoe lang heb ik de tijd om mijn file binnen te halen?
Het zip-bestand dat wij versturen is tot 14 dagen na de vervaardiging ervan te gebruiken. Vanaf het moment dat u van ons per e-mail bericht krijgt dat u uw bestelling kunt binnenhalen, heeft u dus nog 14 dagen de tijd om het bestand te unzippen.

Hoe haal ik mijn zip-bestand binnen?
Meestal lukt het openen van een zip-bestand (unzippen) door op de rechtermuisknop te drukken, en dan op 'alle bestanden uitpakken'.

Als het unzippen niet lukt niet op de meest gangbare manier, dan is winrar gratis en veilig te downloaden. Met winrar kunt u een zip-bestand altijd uitpakken. Als winrar gedownload is, ziet u een ander icoontje bij het gezipte bestand en is dit uit te pakken.

En als u met een Mac-computer werkt, kunt u het gratis en veilige programma unrarx downloaden.

Ik heb iets aangevraagd maar ik kan mijn aanvraag niet afronden/binnenhalen?
Stuur een e-mail naar klantcontactcentrum@beeldengeluid.nl en vermeld uw naam, adres, e-mailadres en het bestelde programma (naam, uitzenddatum, omroep). We nemen uw vraag in behandeling en komen hier zo snel mogelijk op terug.

Waar mag ik het materiaal voor gebruiken?
Archiefmateriaal verkregen op deze manier is puur bedoeld voor privegebruik, en mag niet openbaar gemaakt en/of verveelvuldigd worden, op wat voor manier dan ook.

Als u het materiaal toch voor andere doeleinden zou willen gebruiken, kunt u contact opnemen met onze klantenservice via klantcontactcentrum@beeldengeluid.nl en uw geplande gebruiksdoel helder formuleren. Beeld en Geluid neemt dan contact met u op.

Ik wil iets bestellen maar het lukt niet, of er is geen winkelwagen?
Bij archiefmateriaal dat gedigitaliseerd is en aan een aantal technische specificaties voldoet, kunnen particulieren een aanvraag doen met behulp van een winkelwagen. Soms is er echter geen winkelwagen aanwezig. De redenen daarvoor kunnen uiteenlopend zijn: niet gedigitaliseerd, afwijkende technische specificaties, geblokkeerd voor hergebruik, incompleet.

In sommige gevallen kunnen we u via een ander traject van dienst zijn. U kunt uw vraag stellen via
klantcontactcentrum@beeldengeluid.nl. U kunt de beschrijving van het archiefmateriaal in uw e-mail vermelden zodat we precies weten waar het u om gaat, en u kunt uw geplande gebruiksdoel helder formuleren. Beeld en Geluid laat u dan weten of er toch nog mogelijkheden zijn, buiten het geautomatiseerde proces om.

Zie eventueel ook de algemene en bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op deze service.