Testimonials (UN)REAL?!

Het A. Roland Holst College in Hilversum heeft in het schooljaar 2011-2012 het project (UN)REAL?! uitgevoerd en won met het project zelfs de Nationale Onderwijsprijs van de provincie Noord-Holland 2011-2013Hier vind je de ervaringen van de docenten en leerlingen, en tips. De school werkte nauw samen met Beeld en Geluid, wat resulteerde in een echte tentoonstelling in het instituut. De leerlingen werden gefotografeerd met hun kunstwerk en in vitrines lagen de kunstwerken, de visies van de leerlingen en enkele dummy’s.

“Het was erg fijn om met Beeld en Geluid samen te werken. Culturele instellingen en scholen kunnen elkaar versterken, nu de schooleducatie zich steeds vaker ook buiten school manifesteert.”
Hanke Wiegand, docent beeldende vorming

“We hebben met leerlingen een bijzondere tijd gehad. Er waren inspirerende gesprekjes in de klas, de leerlingen werkten hard en waren enthousiast over dit project. Een van demooiste dingen vond ik de opening van de expositie in Beeld en Geluid. De leerlingen en ouders waren bijzonder trots en nog nooit heb ik zo vaak gehoord van leerlingen dat een opdracht zo leerzaam was. Speciaal voor de opening hebben we uitspraken van leerlingen en teksten uit de gesprekjes met hun ouders geprint en gestreken op tafelkleden. Dit was een echt succes en ook later heb ik deze tafelkleden weer gebruikt bij een presentatie op school. Alle ouders en leerlingen waren aanwezig bij de opening.”
Hanke Wiegand, docent beeldende vorming

“Eerst wist ik niet wat gemanipuleerd betekende. Nu weet ik het heel goed. Ook kijk ik nu anders naar reclames en foto's in kranten of tijdschriften. Als ik bijvoorbeeld een fotomodel zie in een tijdschrift ga ik gelijk kijken of ik er dingen uit kan halen waaraan je kan zien dat het gemanipuleerd is.”
Merel Bonewit, leerling

“Als docent moet je los durven komen van de techniek. Je hoeft niet alles te weten om je leerlingen bij dit project te kunnen begeleiden. Als je ze maar wel de goede kant op kunt wijzen.”
Hanke Wiegand, docent beeldende vorming

“Het onderwerp van mijn project was gemanipuleerde nieuwsfoto's. Ik heb hiervoor eerst uitgelegd in mijn dummy wat gemanipuleerde nieuwsfoto's zijn en wat ik van gemanipuleerde nieuwsfoto's vond. Ik heb ook gemanipuleerde nieuwsfoto's gezocht op internet en in de krant. In de krant had ik er geen kunnen vinden, want er staat niet zomaar bij een gemanipuleerde nieuwsfoto dat hij gemanipuleerd is. Op internet heb ik wel een paar gemanipuleerde nieuwsfoto's gevonden. Dat ging een stuk makkelijker dan in de krant zoeken, omdat je op google kon invullen: gemanipuleerde nieuwsfoto's. Er verschijnen dan een paar foto's, er stond dan bij wat er gemanipuleerd aan was. Een paar van die heb ik als voorbeelden van gemanipuleerde nieuwsfoto's geplakt in mijn dummy. Toen heb ik zelf iets gemaakt voor het project dat te maken had met gemanipuleerde nieuwsfoto's. Na even nadenken heb ik bedacht wat ik zou gaan maken voor mijn project: Ik ging zelf gemanipuleerde nieuwsfoto's maken! Ik heb twee gemanipuleerde nieuwsfoto's gemaakt. Op de een had ik alleen wat details gefotografeerd en er een titel bij bedacht die niet klopte. Op de andere foto heb ik zelf eigenlijk iets bewerkt en verzon er weer een titel bij die niet klopte. Die twee krantartikelen heb ik op een poster geplakt. Onderaan de poster heb ik een foto van hoe het in werkelijkheid eruitziet. De poster heb ik versierd met wat repen krantenpapier. Met mijn onderwerp van het project heb ik geleerd wat gemanipuleerde nieuwsfoto's zijn en dat je niet alles moet geloven wat je ziet of leest in de krant!”
Merel Bonewit, leerling

“De leerlingen gaan er vol in en geven het niet op. Prachtig om te zien hoe ze ontdekkend hun eigen weg bewandelen.”
Hanke Wiegand, docent beeldende vorming"

“Ik ben blij dat we dit project gedaan hebben. Je krijgt gewoon een beter idee van hoe mendingen maakt.”
Sander Vonk, leerling

“In de periode dat het project op school werd uitgevoerd, nam ik met een klas deel aan het onderzoek Altermoderne Kunsteducatie, aangestuurd door cultuurwetenschapper Folkert Haanstra. De drie pijlers van Altermoderne Kunsteducatie zijn: leerling gestuurd werken, intercultureel en proces gericht. Ik werd er enorm door geïnspireerd en heb me bij de ontwikkeling van dit project laten leiden door de ideeën. We kregen een uniek kijkje in de denkprocessen van leerlingen.” Meer informatie over Altermoderne Kunsteducatie is te vinden op www.altermodernekunsteducatie.nl. Hanke Wiegand, docent beeldende vorming “Als je een reclame hebt over bijvoorbeeld mascara dan maken ze de wimpers extra lang of laten ze het krullen. Zo worden we heel vaak voor de gek gehouden.”
Lieve Nieuwland, leerling

Lees meer over deze pilot op de website van de school.