Testimonials Lekker Beroemd

Het project Lekker Beroemd is eerder uitgevoerd op twee scholen: Het Goois Lyceum in Bussum en het Niftarlake in Maarssen. Beide scholen zijn een technasium. Hier vindt u ervaringen van de docenten en tips.

“De interactieve start van het project met een presentatie, vonden de kinderen heel interessant. Het onderwerp maakt veel indruk op eersteklassers.”
Ineke Feenstra, technator Niftarlake

“Het is erg belangrijk dat je het project goed kortsluit met de ict-afdeling. Zo voorkom je dat het stokt, bijvoorbeeld omdat de toegang tot sociale media is afgesloten op school. Of omdat er niet genoeg opslagruimte is voor de filmpjes.”
Marijke van der Zwan, docent O&O en wiskunde op het Niftarlake

“Bij ons op school hebben we een oud-leerling gevraagd om een gastles te komen geven over filmpjes maken. De oud-leerling had hulp van zijn vader gekregen om een goede presentatie te geven. Hij werd boven zichzelf uitgetild door het succes van zijn presentatie.”
Ineke Feenstra, technator Niftarlake

“Wij hebben in het project een cursus Excel aangeboden voor het maken van de enquêtes. Excel heb je later vaak nodig, dus dat is een nuttige vaardigheid.” Ernee Raspe, technator Goois Lyceum “Bij ons zaten de leerlingen zelf cirkeldiagrammen te maken. Zonder dat ik het had uitgelegd!”
Ineke Feenstra, technator Niftarlake

“Bij het filmpjes maken moesten de leerlingen het zelf uitzoeken. Dat was soms een struikelblok. Maar er zijn altijd leerlingen die het wel kunnen. Die helpen elkaar. Er was ook een leerling die thuis zijn buurman om hulp had gevraagd. Zo wordt het informele leren gestimuleerd en dat is een belangrijke vaardigheid.”
Ernee Raspe, technator Goois Lyceum

“Wij wisten niets van filmpjes maken, daarom hebben we een boek gekocht: ‘Moviemaker voor senioren’. Daarin wordt alles heel helder uitgelegd. Ideaal.
Ineke Feenstra, technator en Marijke van der Zwan, docent O&O en wiskunde op het Niftarlake

“Een van mijn collega’s is heel handig met het videobewerkingsprogramma Magix. Hij heeft daar toen een handleiding voor gemaakt. Ik wil maar zeggen: maak gebruik van de kennis die voorhanden is.”
Ernee Raspe, technator Goois Lyceum


“Maak je niet te druk of je de technische kennis wel hebt. Laat het los, dan komt het vanzelf wel goed.”
Ernee Raspe, technator Goois Lyceum

“Je moet durven zeggen: ‘ik weet het niet’. Wees inventief, samen met de leerlingen kom je er wel uit. Vraag hen om het jou uit te leggen.”
Ineke Feenstra, technator Niftarlake

“Het project krijgt zeker meerwaarde als je de filmpjes aan ouders laat zien.”
Ineke Feenstra, technator Niftarlake

“Bij de presentatie van de filmpjes op het Goois Lyceum kregen de ouders inzicht in het mediagebruik van hun kinderen. Er kwamen gesprekken tussen ouders op gang en er kwam zelfs een spin-off met een andere school.”
John Leek, manager eonderwijs van Beeld en Geluid