Kritiek op de hitlijsten

De betrouwbaarheid van de hitlijsten wordt al vanaf de jaren ‘60 ter discussie gesteld, vanwege de commerciële belangen die ermee zijn gemoeid. Een plaat die hoog genoteerd staat in de hitparades zorgt voor veel airplay en bekendheid en het is voor artiesten, platenmaatschappijen en andere betrokkenen dan ook belangrijk om op nummer 1 terecht te komen. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat een volledig eerlijke hitparade niet te realiseren is, omdat de samenstelling van de hitparades makkelijk te manipuleren is. Lex Harding geeft toe dat er vaak gesjoemeld werd met de samenstelling, bijvoorbeeld doordat samenstellers hun eigen voorkeuren lieten meewegen, of omdat winkeleigenaren verkeerde verkoopcijfers doorgaven aan de samenstellers. Soms ging het zelfs zo ver dat DJ’s een deel van het auteursrecht toebedeeld kregen in ruil voor airplay en een hitnotering. Ook tegenwoordig komen we dit soort fenomenen nog tegen. Dries Roelvink scoorde bijvoorbeeld zijn eerste nummer 1 hit door een succesvolle Twittercampagne en ook JURK! riep de fans op veelvuldig hun single te kopen om zo door te dringen tot de top van de hitparade. Michel Admiraal van het onderzoeksbureau dat de Single Top 100 samenstelt zegt dat het niet erg is dat artiesten op deze manier een hit scoren. Volgens hem zijn de hitlijsten tegenwoordig meer een marketinginstrument geworden om een artiest te promoten. Het gaat echter nog wel op een eerlijke manier. Net als er vroeger controle was of er niet teveel singles door één persoon gekocht werden, wordt nu gecontroleerd of er niet een groot aantal liedjes vanaf één ip-adres gedownload wordt. Admiraal: “We willen de lijst zo zuiver mogelijk houden.”

Downloads tellen niet meer mee in hitlijst

In februari 2014 wordt door het consumentenprogramma Rambam aangetoond dat de geruchten over manipulatie van de hitlijsten wel degelijk kloppen. Zij laten zien dat verkopen via downloadplatforms makkelijk te manipuleren zijn door platenmaatschappijen en artiesten. Hierop besluit Eric de Zwart de downloadgegevens niet langer mee te nemen, de Top 40 wordt vanaf nu samengesteld op basis van airplay van grote landelijke radiostations, consumentenonderzoek en streaminggegevens.