Juryrapport Multimedia 2010

Genomineerden

Game 13 in de oorlog, NTR
Naast de dertiendelige serie van de NTR over kinderen in de Tweede Wereld Oorlog is er ook een educatief spel gemaakt. Cross media dus. Iedere deelnemer moet in de game keuzes maken en wordt daarmee later geconfronteerd. Doordat kinderen hun eigen keuzes maken merken ze dat in oorlogstijd dat wat logisch lijkt, vaak toch minder voor de hand liggend is. Een intelligente en waardevolle toevoeging voor deze bijzondere televisieserie.

Pinkpop Mashup van 3voor12, VPRO
Al jaren is de VPRO één van de belangrijkste vernieuwers in de online wereld. Talloze projecten en dito prijzen markeren deze verworven positie. Wat de jury dit maal boeide was het nieuwe onderdeel “Film it yourself” van de bestaande 3voor12 mashup. De mashup verzamelt en aggregeert alles wat er rondom muziekfestivals gaande is, maar deze nieuwe functie geeft het publiek de mogelijkheid om zelf festivals te filmen en dat te publiceren. Deze nieuwe vorm van (burger)verslaggeving maakt de 3voor12 mashup nog persoonlijker.

Winnaar

Het Tweede Scherm (NOS) is unaniem door de jury gekozen als winnaar in de categorie Multimedia. 1 op de 7 Amerikanen keek tegelijkertijd op de laptop en op de televisie naar de opening van de Olympische Spelen in Vancouver. Indrukwekkende cijfers. De NOS kwam mede hierdoor geïnspireerd voor het WK voetbal 2010 met een speciaal voor dit evenement ontworpen nieuwe site (geschikt voor PC, MAC, iPhone of iPad). Voor de enthousiaste voetballiefhebber betekende dit de mogelijkheid om, tijdens de wedstrijden, realtime extra informatie te krijgen. Op het scherm waren statistieken over balbezit, corners, vrije trappen en uitgedeelde kaarten maar ook informatie over de opstelling of scorebord te zien.
Al jaren wordt er driftig geëxperimenteerd met interactieve televisie. Met voorlopig nogal wisselend succes. Juist de eenvoudige gedachte om naast het televisiescherm een andere scherm een rol te laten spelen waarbij beiden direct en realtime met elkaar samenhangen maakt het “Tweede Scherm” zo bijzonder. Eenvoud is ook de kracht.
Televisiekijken verrijken op twee schermen voor diegene die dat wil is een prachtige nieuwe vondst. En daarmee is het begin van een ontwikkeling gemarkeerd waarvan de jury nog veel verwacht.