Jaren '80 - Opkomst sketches

Het gebrek aan eenduidigheid en de manier waarop de kijker benaderd wordt, veranderen op de helft van de jaren ‘80, net voordat Het Klokhuis begint. Programma’s als Max Laadvermogen en Afwas in de ijskast benaderen onderwerpen op een explorerende manier en de presentatie wordt afgewisseld met sketches. Deze programma’s worden niet voor niets voorlopers van Het Klokhuis genoemd: Het Klokhuis bouwt haar afleveringen op dezelfde manier op. Zowel Max Laadvermogen als Afwas in de ijskast zijn echter niet lang op televisie geweest, misschien omdat de scheiding tussen presentaties en sketches niet volledig tot uiting komt.
De scheiding tussen presentatie en sketches is vooral te zien in Max Laadvermogen. Midas Dekker is de presentator die met behulp van modellen en voorbeelden het onderwerp uitlegt en Max Laadvermogen voert in de sketches over hetzelfde onderwerp experimenten uit. Net als in Het Klokhuis hebben de sketches een andere look and feel dan de presentaties, waardoor voor de kijker duidelijk is wat feit en fictie is. De sketches hebben naast een amuserende functie echter ook een informatieve rol, waardoor de scheiding tussen educatie en amusement vervaagd.

Afwas in de ijskast wisselt de presentaties ook af met sketches. Het is een kortlopend programma, waarin Adeline van Lier op zoek gaat naar antwoorden op vragen als ‘Hoe werkt ons geheugen?’ en ‘Hoe werkt zicht?’. Adeline gaat op locatie om een antwoord op haar vraag te vinden, maar ook in haar kenniscentrale die vol staat met modellen en voorbeelden, legt ze veel uit. Daarnaast zien we haar in sketches waarin ze het onderwerp op een andere, enigszins grappige manier aansnijdt. Net als in Max Laadvermogen is de scheiding echter wat vaag. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de dubbelrol van de presentatrice in zowel de sketches als het informatieve gedeelte. De sketches zijn niet altijd grappig en de presentaties niet louter serieus. Net als in Max Laadvermogen is de scheiding tussen serieus en grappig, feit en fictie en educatie en amusement dus niet duidelijk genoeg, waardoor de formule niet zo goed aanslaat als deze bij Het Klokhuis doet.

Lees verder in het artikel 'Op pad en ontdekken'