Het hitgevoel

Vooral voor jongeren in de jaren ‘60, ‘70 en ‘80 is de hitparade lange tijd een ‘ontmoetingsplek, het middelpunt van hun jongerencultuur. De hitparade begint echter te verdwijnen met de komst van de digitale revolutie. Jongeren kopen geen singles meer, maar luisteren hun muziek op internet, via bijvoorbeeld (illegale) downloads, Spotify of YouTube en delen hun favoriete muziek vooral via social media. Ook videoclips zijn niet langer een boegbeeld voor de jongerencultuur. Populaire muziekzenders als MTV, TMF en The Box hebben weinig bestaansrecht meer. De enige nog bestaande muziekzender, MTV, zendt alleen nog in de nacht en ochtend videoclips uit en is veel meer gericht op lifestyle. Voor de generatie die opgegroeid is in de jaren ‘60, ‘70 en ‘80 is het hitgevoel echter een fenomeen dat onlosmakelijk is verbonden met hun jeugd. Maar liefst 64% van hen houdt actief de hitlijsten bij. De hitparades zijn natuurlijk een samenstelling van veel verschillende genres, maar jongeren zijn in die tijd gefascineerd door de hitsound, het geluid van nu. De hits van toen representeren en markeren voor jongeren de tijd waarin zij opgegroeid zijn. Die hits worden dan ook vaak de soundtrack van hun jeugd, soms zelfs van hun generatie genoemd. De Top 2000 is voor hen een mogelijkheid om hun jeugd te herbeleven. De hits van vroeger komen hier terug en roepen jeugdherinneringen op die hen terugbrengen naar de tijd dat hits hoogtij vierden. De Top 2000 kan dus met recht de Lijst der Lijsten genoemd worden, de plek waar de hits uit het hittijdperk nogmaals hun hoogtij vieren.