Research and Development blog

Bekijk het Pop-Up Museum bij Beeld en Geluid

Van 12 tot en met 19 januari staat het Pop-Up Museum bij Beeld en Geluid. Het Pop-Up Museum is een houten installatie met drie beeldschermen in een speciale opstelling. Met je smartphone kun je de tentoonstelling bedienen en interacteren. De interactieve software is ontwikkeld door Noterik BV in samenwerking met Beeld en Geluid, en is gefinancierd door het EU-project Europeana Space.

WAAROM EEN POP-UP MUSEUM?

De afgelopen jaren is er met publiek geld veel waardevol cultureel materiaal gedigitaliseerd: miljoenen foto’s, video’s en geluidsbestanden zijn inmiddels online terug te vinden [1]. In het 3-jarige EU project Europeana Space zijn er, met behulp van pilots op het gebied van interactieve TV, fotografie, games, publishing, dans, en musea - , verschillende manieren onderzocht om dit digitale erfgoed te gebruiken en te laten leven bij het publiek. 

Hoewel er al verschillende mooie online tentoonstellingen zijn, en digitaal erfgoed met succes wordt opgepikt door bijvoorbeeld Wikipedia, denken wij dat vooral het materiaal in hoge resolutie beter tot zijn recht komt in een ‘fysieke’, museale omgeving. Met het Pop-Up Museum kun je digitale content bekijken, en cultuur ervaren zonder de afleiding van andere apps en meldingen op je laptop of tablet. Daarnaast komen ook onze video’s, waarvoor je vaak toch even de tijd moet nemen, beter tot zijn recht binnen dit concept.

Afbeelding: Pop-Up Museum installatie. © Staalslagerij

HOE IS HET GEMAAKT?

De software die te zien is op de schermen en smartphones is ontwikkeld door Noterik BV. Verschillende interacties met digitaal archiefmateriaal zijn gemaakt en getest  binnen de eerder genoemde interactieve TV pilot en tijdens de Multiscreen Hackathon in Amsterdam. Noterik maakt gebruik van de mogelijkheden van HTML5 om verschillende interactie en playout mogelijkheden te realiseren. Daarnaast ontwikkelen zij een editor, MuPoP, waarmee de Pop-Up tentoonstellingen gebouwd kunnen worden.

De fysieke installatie die je boven op de afbeelding ziet is gebouwd door ontwerpstudio Staalslagerij. Het geheel is ongeveer 6 meter breed en 2 meter hoog, heeft wieltjes om gemakkelijk te verplaatsen, en is in afzonderlijke delen op te stellen.

Om het Pop-Up Museum te testen onder het publiek, heeft Beeld en Geluid deze meegenomen in de programmering van de Let’s YouTube Beauty + Fashion maand. Dankzij redactioneel werk van Evelien Wolda, Kelly Mostert en Marta Franceschini van Europeana Fashion is er mooi digitaal materiaal binnen het thema ‘Fashion’ gevonden, die ingaan op de beeldvorming rond historische en hedendaagse mode. In samenspraak en met hulp van de afdeling Museum is het Pop-Up Museum van 12 t/m 19 januari nu voor het publiek geprogrammeerd.

WAT KUN JE ZIEN?

Op ieder scherm zie je het onderwerp van de tentoonstelling, en instructies om de tentoonstelling met je smartphone te starten. Je hebt een hoofdtelefoon nodig hierbij, die je kunt aansluiten op je telefoon. Als je er geen bij je hebt, hangen er ook koptelefoons bij het Pop-Up Museum die je kunt pakken. Wanneer je op start drukt hoor je in een voice-over een inleiding die je vertelt wat je gaat bekijken.

Scherm 1: Raad het mode-tijdperk

Op dit scherm zie je fragmenten uit het Polygoonarchief van mode uit verschillende tijdperken. Na het zien van het fragment kun je via je smartphone raden uit welk tijdperk de beelden afkomstig zijn. Als je je antwoord via je telefoon gekozen hebt, komt het juiste antwoord in beeld met tekst en uitleg over de typische mode van toen. Onderin beeld verschijnt of jij (en eventuele medespelers) een goed of fout antwoord gegeven hebt.

Scherm 2: Oud ontwerp, nieuw design

Op dit scherm zie je 5 historische mode-objecten als plaatjes weergegeven in een cover flow interface. Je beweegt door de afbeeldingen door het beeldscherm van je smartphone te gebruiken als een touchpad. Wanneer je voor één van de vijf afbeeldingen kiest, krijg je een full screen afbeelding te zien van het historische ontwerp. Met je touch pad kun je nu opzij swipen om te zien welk modern ontwerp hierbij hoort. De voice-over vertelt je wie de ontwerper is en hoe de mode uit het verleden doorklinkt in de moderne stijlen.

Scherm 3: Tijdloze stijliconen

Op dit scherm zie je 7 modefoto’s in beeld, weergegeven in een cover flow interface. Je beweegt door de afbeeldingen door het beeldscherm van je smartphone te gebruiken als een touchpad. Wanneer je voor een van de iconen kiest, krijg je een full screen afbeelding te zien waarbij een tekst verteld wordt. Met je touch pad kun je nu opzij swipen om te zien welk stijlicoon hoort bij de afbeelding. De voice-over vertelt je het verhaal van het beroemde modestuk en het icoon dat hieraan verbonden is.


WAAR KAN IK HET POP-UP MUSEUM BEKIJKEN?

Op de volgende data is het Pop-Up Museum te zien bij Beeld en Geluid:

Donderdag 12 januari
Vrijdag 13 januari
Zaterdag 14 januari
Dinsdag 17 januari
Woensdag 18 januari
Donderdag 19 januari

Het pop-up museum is publiek toegankelijk en staat in de hal (het voorplein) van Beeld en Geluid.

Na afloop van het project Europeana Space, eind januari, is het de bedoeling dat het Pop-Up Museum elders weer ‘up-popt’ - met een andere tentoonstelling op een andere locatie. Als je interesse hebt om het Pop-Up Museum te gebruiken, mail dan naar rd@beeldengeluid.nl.

 

[1] Je kunt digitaal erfgoed onder andere op de volgende platformen vinden:

Tags: 
Subscribe to Recente blogposts