Game on! blog

Het bewaren van games en intellectueel eigendom

In een ideaalscenario geeft Beeld en Geluid zoveel mogelijk mensen, zo eenvoudig mogelijk en op zoveel mogelijk manieren toegang tot haar archief. Voor games zijn er meerdere beperkingen die belemmeren dat dit scenario werkelijkheid wordt. Allereerst is er de technische uitdaging van het implementeren van emulatie. Maar een tweede, grote beperking is intellectueel eigendom. In deze blogpost lees je meer over de specifieke juridische uitdagingen die spelen rondom games en de keuzes die hierin Beeld en Geluid maakt. Lees meer...

Subscribe to Recente blogposts

Tape, WAV, TAP, Go!: game tapes in het archief

In deze hands-on blogpost lees je hoe we ervoor zorgen dat games toegankelijk en speelbaar blijven. Lees meer...

Subscribe to Recente blogposts

Keep ‘em spinning: game CD-roms in het archief

CD-roms hebben (ook) niet het eeuwige leven. Daarom maakt Beeld en Geluid een digitale kopie van de game CD-roms uit haar collectie. In deze praktische blogpost lees je hoe we dat doen. Lees meer...

Subscribe to Recente blogposts

Games met emulatie voor de eeuwigheid speelbaar?

Wat is emulatie precies? En welke rol kan het feitelijk spelen in het archiveren van games? Lees meer...

Subscribe to Recente blogposts

Game On! At Future Proof

Spelers in het archief: een gebruikersonderzoek

In het kader van het project Game On! onderzoekt Beeld en Geluid de mogelijkheden voor het duurzaam archiveren van Nederlandse computergames als cultureel erfgoed. Maar wie zitten daar eigenlijk op te wachten? Wat zijn de (potentiële) gebruikers van een game archief en wat voor wensen hebben zij? Lees meer...

Subscribe to Recente blogposts

In Retrospect: Playing Games at the Museum

Hugo Zijlstra has been in intern at Sound and Vision for the past few months. He worked on the Game On! project.

Subscribe to Recente blogposts

In Retrospect: Games spelen in het museum

Hugo Zijlstra liep de afgelopen maanden stage bij Beeld en Geluid waar hij meewerkte aan het Game On! project.

Subscribe to Recente blogposts

Symposium Let’s Play Nederlandse Gamegeschiedenis

Radarsoft: Retroculture Revisited

Radarsoft: voor sommigen doet de naam wellicht een belletje rinkelen. Kom hier meer te weten over deze invloedrijke game designers die in de jaren ’80 de Nederlandse Commodore 64 markt grotendeels beheersten. Lees meer...

Subscribe to Recente blogposts

Pagina's

Subscribe to Recente blogposts