Je bevindt je hier:

Topmodellen: behind the scenes

Na zeven weken van prepareren, barcoderen en fotograferen zijn maar liefst 1812 objecten uit het Beeld & Geluid-depot vastgelegd voor de toekomst. Jorrit Faber en Maaike de Bie zijn vanuit Beeld & Geluid nauw betrokken bij dit Topmodellen-project. Ze kunnen terugkijken op een drukke, maar zeer geslaagde periode.

Na zeven weken van prepareren, barcoderen en fotograferen zijn maar liefst 1812 objecten uit het Beeld & Geluid-depot vastgelegd voor de toekomst. Jorrit Faber en Maaike de Bie zijn vanuit Beeld & Geluid nauw betrokken bij dit Topmodellen-project. Ze kunnen terugkijken op een drukke, maar zeer geslaagde periode.

Jorrit en Maaike voor een poster van Loeki de Leeuw

Door: Jette Pellemans

Werken tussen de experience-bezoekers, in de spotlights van de fotografie-opstelling: het is weer eens een andere werkomgeving dan achter je bureau op kantoor. Een leuke afwisseling, vindt Jorrit: ,,Als je interessante dingen tegenkomt, kun je die meteen delen. Zo hebben we op de dag dat we de maquette van het Sesamstraat-decor fotografeerden, de maquette expres wat langer laten staan, omdat mensen het leuk vonden het eens in het echt te zien. Dat leverde mooie herinneringen op van bezoekers. Op kantoor heb je die interactie toch minder snel.”

Van Loeki tot Toppop

Met het Topmodellenproject wilde Beeld & Geluid het publiek bekend maken met haar grootse objectencollectie, vertelt Maaike. ,,Voor veel mensen, zelfs voor onze eigen medewerkers, is het onbekend dat we zo’n twintigduizend objecten in onze depots hebben staan. Van radio’s tot Loeki de Leeuw en van projectoren tot het Toppop-pak van Ad Visser.  Het is een verborgen archief dat een grote geschiedenis herbergt. Daarom wilden we het fotograferen en online beschikbaar stellen.”

Verrassing

In zeven weken fotografeerde een gespecialiseerd team bijna tweeduizend geselecteerde objecten. Sommige objecten verborgen een kleine verrassing. Maaike: ,,Op onze daglijst stond een fototoestel, een Eastman Kodak co.. Er stond bij dat de eigenaar het fototoestel had gepersonaliseerd, maar niet op welke manier. Het bleek dat hij een speciaal vogelaars fototoestel op een geweer had gemonteerd, zodat hij goed kon richten met ‘plaatjes schieten’. Dat was een grappige ontdekking.”

Meneer de Uil-selfie

Het hoogtepunt van het project voor Jorrit was de overweldigende aandacht voor de topmodellen. ,,Het artikel dat in de Telegraaf stond en het item dat De Wereld Draait Door uitzond; dat was super tof. En de lange rij die er stond toen mensen een selfie konden maken met Meneer de Uil was ook erg leuk.”

Flinke klus gefixt

Voor Maaike was het hoogtepunt de geslaagde samenwerking tussen de verschillende afdelingen. ,,Het project begon klein, maar werd groter en groter naarmate de tijd vorderde. Dat leverde uiteindelijk een mooie samenwerking op tussen de afdelingen beschrijvingen, marketing, applicatiebeheer en depotbeheer. Het is een flinke klus geweest die we toch in korte tijd hebben weten te klaren. Daar ben ik trots op.