Je bevindt je hier:

Eurovisie Songfestival: Douze Points

Les Pays-Bas, Douze Points!!!

Backstage

Met mijn accreditatie heb ik het Eurovisie Songfestival 2014 voornamelijk beleefd in het perscentrum, naast de zaal waar het festival plaatsvond. Nooit zal ik het daverende gejoel en gejuich vergeten tijdens de opening met de vlaggenparade. In het perscentrum zitten ruim vijftienhonderd geaccrediteerden uit tachtig landen, lang niet allemaal 'serieuze' journalisten. Het overgrote deel bestaat uit bloggers, fans in clubverband en andere songfestivalgekkies. Naar deze zaterdagavond kijken zij het hele jaar naar uit. Natuurlijk willen ze dat hun land wint en hebben zij hun favoriete liedjes, maar uiteindelijk zijn ze fan van het festival zelf. Nu ben ik een muziekliefhebber en niet speciaal een Eurovisie Songfestival-fan. Door het enthousiasme om me heen was het moeilijk nuchter te blijven, ook ik ben besmet met de Eurovisiekoorts zaterdagavond. 

Conchita Würst treedt midden in de nacht op in de Euroclub, na de overwinning.

Viva la Diva

Het had zo mooi kunnen zijn: Nederland als gastland van de zestigste editie van het Eurovisie Songfestival. Met The Common Linnets waren we voor het eerst sinds tijden weer een serieuze kanshebber. We zijn verslagen door Conchita Würst uit Oostenrijk. Nederland heeft al bijna veertig jaar geen eerste plaats meer behaald. Oostenrijk stond er nog slechter voor: geen winst sinds 1966. Victorie voor Oostenrijk en victorie voor de LGTB-community. In het vrijgevochten Nederland is het misschien moellijk te begrijpen waarom de winst van Conchita nog een overwinning is. In veel (Europese) landen zitten homoseksuelen nog angstvallig in de kast. Fan zijn van het Eurovisie Songfestival is een soort code in die landen. Samen een muziekfestival beleven, daar kan niemand wat op tegen hebben. Een stem op Conchita is een stem op de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn.

Kwaliteit

The Common Linnets is Nederlands beste prestatie op het Eurovisie Songfestival sinds 1975. De muzikanten zijn goed, het liedje mooi, maar niet alleen dat. De AVROTROS schakelde de Belgische regisseur Hans Pannecoucke in voor hun optreden. Dat loont, een ogenschijnlijk saai liedje is spannend in beeld gebracht met prachtige visuals. De kwaliteit van de Nederlandse inzending levert een tweede plaats op in de finale. Grote internatonale omroepen als de BBC prijzen onze inzending. Waylon en Ilse staan in de top tien van de Engelse hitparade. Ik ben benieuwd of ze daar nu ook gaan spelen en hun winst van zaterdag gaan omzetten in Europees succes. Zeker is dat Beeld & Geluid The Common Linnets opneemt in de muziekcollectie voor 2014, zoals ook het laatste album van Ilse de Lange in de selectie van 2013 zit.

Professionaliteit

De televisie-uitzending van de finale van het Eurovisie Songfestival is een topprestatie. Met tweeëntwintig camera's, tweeëndertig projectoren, een geluidsteam van dertig mensen en een gigantisch decor, moet de EBU in twee dagen een televisieshow voor meer dan honderdtachtig miljoen kijkers uit de grond stampen. Tijdens de finale dreigde het met Nederlandse inzending nog even mis te gaan. Het doek achter de Deense Basim werd niet tijdig opgerold waardoor The Common Linnets niet op tijd konden beginnen. De televisiekijkers hebben daar waarschijnlijk niets van gemerkt, want er werd razendsnel naar de presentatrice overgeschakeld die, om tijd te winnen, iets zei tegen de kijkers. Nog een Nederlands succes: de interactieve vloer van het decor is gemaakt door het Nederlandse bedrijf LedGo. Zij zijn de enige in de wereld die zo'n hoogwaardig decor kunnen maken met duizenden LED-lampen. De vloer met snelweg waarop The Common Linnets stonden, was onzichtbaar opgebouwd uit tegels met lampjes.

De verbouwde scheepswerf in Kopenhagen met plaats voor 10.000 bezoekers van het Eurovisie Songfestival

Dank iedereen voor een fantastische belevenis in Kopenhagen, vooral: de AVROTROS voor de accreditatie, Eurovisie Songfestival-expert Robert Overeem, Katja Zwart van Songfestival!, Martijn van der Veen van EuroVision Artists en Geert Willems van het nieuwe standaardwerk Douze Points, Twelve Points voor het mij wegwijs maken in de wondere wereld van het Songfestival, en natuurlijk Beeld & Geluid voor deze overweldigende ervaring.

Informatie:

  • fotocredits: The Common Linnets met camera's: fotograaf Andres Putting, EBU.
  • fotocredits: Verlichting optreden Conchita Würst: fotograaf Sander Hesterman, EBU.